Uzņēmējs dusmojas, ka VID nepieņem viņa iesniegumu

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Caro/ScanPix

Kāds mazais uzņēmējs piedzīvojis neizpratnes pilnu situāciju, mēģinot iesniegt steidzamu iesniegumu Valsts ieņēmumu dienesta (VID) elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS). Viņš izmēģinājis dažādus veidus, kā dokumentu iesniegt, bet sistēma joprojām neņēma to pretī. Tikai vēlāk firmas vadītājs un vienīgais darbinieks saprata, ka nebija pats sev piešķīris tiesības iesniegt šo dokumentu. Savukārt VID skaidroja, ka EDS lietotājiem jāizšķir divi jēdzieni - tiesību pārvaldnieks un lietotājs.

Pirms vairākām dienām vīrietis uzrakstījis iesniegumu, taču nav sapratis, kāpēc sistēma neļauj to nosūtīt. EDS bijis rakstīts, ka dokuments ir gatavs iesniegšanai, bet to nebija iespējams nosūtīt. Uzņēmējs dokumentu varēja tikai labot.

Sistēmā nebija ne pušplēsta vārdiņa, kāpēc dokumentu nevar nosūtīt VID.

Viņš izmēģinājis dažādus veidus, kā dokumentu iesniegt, bet sistēma joprojām neņēma dokumentu pretī.

Tikai pēc vairākām dienām uzņēmējs iedomājās, ka, iespējams, pie vainas bija tas, ka viņš nebija piešķīris sev tiesības iesniegt konkrēto iesniegumu. Sākumā vīrietim pat nebija ienācis prātā, ka viņam kā firmas vienīgajam īpašniekam un EDS lietotājam vajadzētu sev pašam piešķirt tiesības iesniegt iesniegumu.

«Es vēl saprastu, ja man kā firmas vadītājam būtu jāpiešķir tiesības darīt konkrētas lietas EDS kādam no saviem darbiniekiem, piemēram, grāmatvedei vai sekretārei, bet

šķiet absurdi, ka man kā firmas vienīgajam īpašniekam jāpiešķir pašam sev tiesības iesniegt dokumentu.

Un vēl es nekādi nesaprotu, kāpēc EDS nevarēja man paziņot, ka manu dokumentu nepieņem, jo man kā firmas īpašniekam nav tiesību iesniegt šo iesniegumu! Būtu parādījies kaut mazs un īss paziņojums, ka man nav tādu tiesību!

Tā kā savu uzņēmumu dibināju pirms vairākiem gadiem, biju piemirsis, ka katrai darbībai, ko gribu veikt, jāpiešķir tiesības.»

«Turklāt EDS ir diezgan sarežģīta sistēma - pagāja ilgāks laiks, kamēr atradu sadaļu, kurā piešķirt sev tiesības iesniegt konkrēto dokumentu.»

Divi jēdzieni - tiesību pārvaldnieks un lietotājs

Savukārt VID saistībā ar aprakstīto situāciju TVNET norādīja, ka attiecībā uz VID EDS lietotājiem vienmēr pastāvējuši divi jēdzieni - tiesību pārvaldnieks un lietotājs. Atšķirībā no lietotāja EDS tiesību pārvaldniekam ir papildu iespēja rediģēt savas un citu lietotāju dokumentu parakstīšanas tiesības, kā arī pievienot jaunus EDS lietotājus uzņēmumam vai noņemt tos.

EDS nekad nav pastāvējis jēdziens «uzņēmuma īpašnieks» vai «uzņēmuma vienīgais īpašnieks»,

kuram būtu īpašas tiesības vai privilēģijas attiecībā uz darbībām sistēmā vai dokumentu parakstīšanu.

Gan lietotājiem, gan tiesību pārvaldniekiem pēc noklusējuma uz visiem dokumentu veidiem tiek uzlikti iestatījumi «Tikai savi dokumenti» (lietotājam parādās tikai tie dokumenti un pārskati, kurus viņš izveidojis), «Skatīt» (lietotājs var apskatīt visus dokumentu veidus), «Labot» (lietotājs var labot un izveidot jebkuru dokumentu no elektroniskās veidlapas).

Sākotnēji, noslēdzot ar VID līgumu par EDS izmantošanu, VID klientiem līgumam pievienotajā EDS lietotāju sarakstā bija jānorāda arī viens vai vairāki lietotāji ar tiesību pārvaldnieka privilēģijām. Norīkotie tiesību pārvaldnieki attiecīgi arī veica atzīmes EDS par to, kuri lietotāji spēs izveidot, labot un iesniegt EDS sagatavotos dokumentus. Laika gaitā, pilnveidojot EDS un atsakoties no līgumu slēgšanas papīra dokumenta veidā, ir nodrošināts tas, ka EDS reģistrēto uzņēmumu paraksttiesīgajām amatpersonām tiek automātiski piešķirtas arī tiesību pārvaldnieka privilēģijas.

Tomēr pagaidām vēl netiek nodrošināta arī automātiska dokumentu iesniegšanas tiesību reģistrēšana uzņēmumu paraksttiesīgajām personām - šis pienākums joprojām ir reģistrēto EDS tiesību pārvaldnieku ziņā. Tas lielā mērā saistīts arī ar drošības apsvērumiem, jo jāņem vērā, ka

jebkāda automātiska tiesību piešķiršana uzskatāma arī par drošības risku,

tāpēc pagaidām visas darbības ar lietotāju tiesībām ir tikai un vienīgi uzņēmuma EDS tiesību pārvaldnieka (-u) pārziņā.



Ieņēmumu dienestā arī norādīja, ka EDS jau ir vairākkārt uzlabota un turpinās darbs pie tā, lai padarītu sistēmu vienkāršāku un saprotamāku arī personām, kas datoru nelieto ikdienā.



Saistībā ar konkrēto gadījumu VID atgādināja, ka EDS veidota tā lai pēc iespējas palīdzētu sistēmas lietotājiem intuitīvi atrast darbam nepieciešamo informāciju, tomēr

nav iespējams sistēmā izvietot informatīvus paziņojumus par jebkuru iespējamo darbību vai situāciju.

Dienestā vērsa uzmanību, ka EDS galvenās iespējas apkopotas vienā izvēlnē, kas vienmēr atrodas ekrāna kreisajā pusē neatkarīgi no tā, kādu lapu tobrīd lietotājs ir atvēris. EDS rīkjoslā izveidota atsevišķa sadaļa «Lietotāji un to tiesības», pēc kuras nosaukuma secināms, ka šajā sadaļā var pārbaudīt un vajadzības gadījumā labot EDS lietotāju tiesības darbam ar EDS dokumentiem.

Papildus arī VID mājaslapā izveidota atsevišķa EDS veltīta sadaļa, kurā pieejami arī palīgmateriāli EDS lietotājiem, to skaitā ilustrēts informatīvais materiāls par to, kā atzīmēt tiesības darbam ar EDS dokumentiem. EDS tiesību pārvaldniekiem tiek automātiski reģistrētas arī tiesības EDS rīkjoslā pieejamajai sadaļai «Sarakste ar VID», caur kuru jebkurā laikā var vērsties ar jautājumiem par EDS lietošanu. Gan VID mājaslapā, gan EDS autentifikācijas lapā norādīts VID informatīvā tālruņa numurs, kura darbinieki spēj pāris minūšu laikā izskaidrot, kā tiek reģistrētas dokumentu iesniegšanas tiesības EDS.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu