Brandavs pret Šķēles ģimeni: kurš turpmāk pārvadās pasažierus Rīgā?

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Zilgma Kukle / LETA

Specifiskas prasības jaunajā iepirkumā par mikroautobusu pakalpojumu sniegšanu Rīgā radījušas aizdomas, ka nolikums uzrakstīts pašreizējiem, ar Rīgas domes vadību saistītajiem pārvadātājiem. Taču it kā «savējo» kompānijai nu pretim stājies vēl viens milzis – ekspremjera Andra Šķēles ģimenei pastarpināti piederošs uzņēmums.

Sabiedrisko transportu Rīgā nodrošina pašvaldības uzņēmums «Rīgas satiksme»

Savukārt mikroautobusos pasažierus piekto gadu pārvadā privāta firma - «Rīgas mikroautobusu satiksme». Visos šajos transportlīdzekļos par braucienu var samaksāt ar e-biļeti. To savukārt nodrošina daļēji pašvaldības uzņēmumam piederošā «Rīgas karte». Šīs visas juridiskās personas vieno viena, konkrēta fiziska persona – Aleksandrs Brandavs (GKR), ziņo Latvijas Televīzijas raidījums «de facto».

Brandavs ne tikai diriģēja kori «Gods kalpot Rīgai» kongresā

Viņš ir šīs partijas valdē, dāsns tās ziedotājs un atvaļinājumu pavadījis kopā ar Rīgas vicemēru Andri Ameriku (GKR), ķerot lašus. Gala rezultātā pirms vairākiem gadiem Brandavam pastarpināti piederošais, nule dibinātais uzņēmums ieguva arī vairāk nekā 35 miljonus eiro vērtu līgumu. Tā termiņš beigsies vien nākamā gada pavasarī. Taču Brandava darba vieta «Rīgas satiksme» jau pagājušajā gadā izsludināja jaunu iepirkumu.

«de facto» zināms, ka pērnvasar nolikumu izņēma vairāki pasažieru pārvadātāji. Viens no tiem publiski runāt nevēlējās. Tomēr raidījumam atklāja, ka, izlasot nolikumu, kļuvis viennozīmīgi skaidrs, ka uzvarēt tajā neizdošoties.

Prasības esot bijušas pārāk savādas. Piemēram, darbiniekiem tikusi pieprasīta specifiska izglītība. Tāpat pārvadātājam iepriekšējā gadā bijis jānobrauc 14 miljoni kilometru.

Pašreizējais pasažieru pārvadātājs šādu nobraukumu varot nodrošināt, bet citi gan ne.

Visticamāk, arī Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) speciālisti īsti apmierināti ar šo nolikumu nebija. «Rīgas satiksmei» nācās to pārrakstīt. Taču arī

jaunā versija jau nokļuvusi zem IUB lupas. Šobrīd jāgaida lēmums, kas ļaus iepirkumu turpināt, vai arī «Rīgas satiksmei» nolikums būs jāraksta trešo reizi.

«Jebkurš, kas strādā šajā jomā, var piedalīties. Attiecīgi visi noteikumi ir vienlīdzīgi attiecībā uz visiem pārvadātājiem, taisnojas «Rīgas satiksmes» administratīvo resursu pārvaldības direktore Elīna Epalte–Drulle. Viņasprāt, «konkurence ir ļoti sīva. Mēs uzskatām, ka arī šajā gadījumā šī ir konkurences cīņa pārvadātāju starpā. Tā varbūt nav cīņa par taisnību un nolikumu kā tādu, bet tīri par šo biznesu.»

Konkursā piedalās divi uzņēmumi

Līdz ar to cīņu par sīvu nosaukt būtu nedaudz pārspīlēti. Tomēr ietekmes ziņā konkurenti ir gana spēcīgi. Viens no tiem jau iepriekš pieminētais ar Brandavu saistītais uzņēmums. Otrs – apvienība «Liepājas autobusu parks» un «Nordeka».

«Liepājas autobusu parks» pastarpināti pieder ekspremjera Andra Šķēles ģimenei. Savukārt viens no «Nordeka» akcionāriem ir gāzes kompānijas «Itera Latvija» vadītājs Juris Savickis.

Gan «Rīgas mikroautobusu satiksme», gan «Liepājas autobusu parks» 2015. gadā apgrozījuši apmēram 10 līdz 11 miljonus eiro. Vairāk «Nordeka» - 13,6 miljonus eiro. Atšķiras uzņēmumu peļņa. «Nordeka» nopelnījusi 200 tūkstošus eiro, «Rīgas mikroautobusu satiksme» nepilnus 400 tūkstošus eiro, bet «Liepājas autobusu parks» vairāk nekā pusmiljonu eiro. «Ja šeit būtu brīva konkurence un vienlīdzīgi apstākļi, tad noteikti būtu pieteikušies vēl pārvadātāji. Par to nav ne mazāko šaubu. Ja es līguma projektā izlasu, ka pasūtījuma apjomu var samazināt par 50%, tad, kā saka pie austrumu kaimiņa, jo bargāki līguma noteikumi, tad kādam tie ir jāpilda, uz kādu tie attiecas, uz kādu ne,» uzskata «Liepājas autobusu parka» valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns.

Konkurenti, pašreizējie pakalpojuma nodrošinātāji «Rīgas mikroautobusu satiksme» atsakās komentēt iepirkuma norisi

Tāpat to, vai nolikums uzrakstīts tieši viņiem. Arī Brandavs, sastapts vienā no savām darba vietām, atsakās runāt ar «de facto», aizverot durvis. Runīgāks Brandavs nebija arī pirms tam notikušajā telefonsarunā ar «de facto». Tajā viņš noliedza, ka viņam šobrīd būtu jebkāda saistība ar Rīgas mikroautobusu satiksmi» un tās pastarpināto īpašnieci, Beļģijā reģistrēto firmu «B-International». Tajā pašā laikā «de facto» Beļģijas reģistros noskaidroja, ka

2012. gada decembrī Brandavs atkāpās no šā uzņēmuma vadības. Vietā nāca firma «B-Noma». Tās vienīgais īpašnieks ir Brandavs.

Riskus «Rīgas satiksmes» organizētā konkursa nolikumā saskata Konkurences padome. Neesot pārliecības, ka braukšanas maksa mikroautobusos tiks noteikta atbilstoši konkurences principiem un braucēji saņems izdevīgāko piedāvājumu. «Uzskatām, ka nebūtu pieļaujama tādu vērtēšanas kritēriju noteikšana iepirkumu procedūrā, kas var veicināt iespējamu cenu fiksēšanu starp tirgus dalībniekiem un sekojoši rada arī iespējamu Konkurences likuma (..) pārkāpuma risku,» vēstulē «Rīgas satiksmei» norādījusi KP. Tā

šobrīd izmeklē, vai pašreizējā pakalpojumu sniedzēja «Rīgas mikroautobusu satiksmes» un «Rīgas satiksmes» starpā nepastāv aizliegta vienošanās, nosakot biļešu cenas Rīgā.
KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu