Lietuva iesniegusi EK savu valsts dzelzceļa kompānijas reorganizācijas vīziju

BNS
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Austra Helēna Žaggere / LETA

Lietuva iesniegusi Eiropas Komisijai (EK) savu skatījumu par valsts dzelzceļa kompānijas «Lietuvos geležinkeliai» (LG) reorganizāciju, ziņu aģentūrai BNS apliecinājis Satiksmes ministrijas pārstāvis Ričards Slapšis.

Pēc viņa teiktā, dokumenti izsūtīti jau pagājušajā ceturtdienā un to saturs ir konfidenciāls. Turpmāk paredzēts diskusiju ceļā meklēt kompromisu ar EK.

Lietuvas satiksmes ministrs Rimants Sinkevičs iepriekš izteicās, ka Lietuva vēlas pārkārtot savu dzelzceļa sistēmu, balstoties uz Vācijas vai Austrijas pieredzi. Viņš skaidroja, ka Lietuva par piemērotāko atzīst Vācijas kompānijas «Deutsche Bahn» paraugu. Tas nozīmē, ka LG kļūtu par holdingu - kravu pārvadājumi, pasažieru pārvadājumi un infrastruktūras pārvaldīšana tiktu nošķirta un uzticēta atsevišķām meitsabiedrībām ar savu valdi un vadību.

«Deutsche Bahn» tika reorganizēta 2007.gadā, pasažieru pārvadājumus uzticot kompānijai «DB Bahn», loģistiku - «DB Schenker» un infrastruktūras pārvaldīšanu - «DB Netze».

EK prasība par LG pārkārtošanu saistīta arī ar jautājumu par 2008.gadā demontētā dzelzceļa posma Mažeiķi-Reņģe turpmāko likteni.

EK, kas izskatīja Polijas naftas koncerna «PKN Orlen» kontrolētā Mažeiķu naftas pārstrādes uzņēmuma «Orlen Lietuva» prasību noskaidrot, vai LG ar sliežu ceļa demontēšanu nav ierobežojis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū, pirms mēneša lika Lietuvai izvēlēties vienu no diviem risinājumiem - maksāt lielu naudassodu un atjaunot demontēto posmu vai arī nošķirt dzelzceļa infrastruktūru un pārvadājumus saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) ceturto jeb dzelzceļa tiesību aktu paketi.

Pēc ziņu aģentūras BNS aplēsēm, naudassods, ko Lietuvai nāktos maksāt par konkurences ierobežošanu, varētu sasniegt 43 miljonus eiro. Savukārt demontētā posma atjaunošana izmaksātu vēl 20 miljonus eiro.

Kā tobrīd paziņoja satiksmes ministrs, LG tiks reorganizēta pēc ES prasībām, jo šādā gadījumā tai nevajadzēs maksāt naudassodu.

«Orlen Lietuva» un Lietuvas dzelzceļa kompānijas konflikta dēļ 19,5 kilometrus garais posms Mažeiķi-Reņģe negaidīti tika slēgts 2008.gadā, atsaucoties uz sliežu ceļu slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību, bet vēlāk viens sliežu ceļa posms šajā līnijā tika demontēts.

2011.gadā «Orlen Lietuva» lūdza EK noskaidrot, vai LG tādējādi nav ierobežojis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū. Oficiālu izmeklēšanu EK sāka 2013.gada martā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu