Latvijas 100 lielākie eksportētāji nodarbina vairāk nekā 27 000 cilvēku

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Lūka/LETA

Latvijas 100 lielākie eksportētāji nodrošina darbu vairāk nekā 27 000 cilvēku, kas ir aptuveni tikpat daudz, cik iedzīvotāju ir Valmierā, liecina eksporta atbalsta kustības «The Red Jackets» veiktais eksporta zīmolu audits.

Saskaņā ar tā datiem lielāko eksporta uzņēmumu vidū visvairāk darbvietu izveidots finanšu un apdrošināšanas nozarē - 5066 jeb 19% no kopējā skaita, pārtikas un dzērienu ražošanā - 4499 jeb 16%, loģistikā - 3316 jeb 12% un izglītībā - 2800 jeb 10%.

«The Red Jackets» kustības iniciatore, eksporta konsultāciju uzņēmuma «GatewayBaltic» vadītāja Inese Andersone aģentūrai LETA norādīja, ka audits izgaismo veiksmīgus uzņēmumus, kuri spēj pasaulē piedāvāt produktus ar augstu pievienoto vērtību, nodrošina ar darbu kvalificētus speciālistus un spēcina savus zīmolus.

«The Red Jackets» veiktā aptauja liecina, ka četras piektdaļas eksportētāju ir pārliecināti, ka valstij jāstrādā pie Latvijas tēla atpazīstamības veidošanas ārvalstīs, jo tas ļautu būtiski kāpināt eksporta apmērus.

Aptaujā arī atklājies, ka 77% produkcijas un pakalpojumu uzņēmumu eksportē ar savu zīmolu, tādēļ nav pārsteiguma, ka zīmolam tiek piešķirta salīdzinoši liela nozīme.

Vērtējot zīmola nozīmi skalā no viens līdz desmit, vidējais vērtējums bija 7,7. Turklāt piektā daļa aptaujāto zīmola nozīmi novērtēja ar maksimālo atzīmi, savukārt 15% - ar pieci vai zemāk.

Kopš iepriekšējā eksportētāju zīmola audita vairāki uzņēmumi ir veikuši ieguldījumus un uzsākuši sava tēla zīmološanas maiņu, piemēram, metālapstrādes uzņēmumi «LNK Holding», «Vikom» un «Ercon».

«Spēcīga zīmola rašanās priekšnosacījums iekļauj vairākus faktorus, kuri viens otru papildina. Tie ir - izcilas produkta raksturīpašības, atšķirība no citiem produktiem, preču zīme, dizains, reputācija un risku diversifikācijas nodrošināšana ar dažādu produktu klāstu,» atzina audita kompānijas «BDO» nodokļu partnere Marina Bičkovska.

Savukārt kredītrisku apdrošinātāja «Coface Latvija» izpilddirektors Arnis Blūmfelds pauda gandarījumu, ka Latvijā eksportam ražotās preces un pakalpojumi ir augstas kvalitātes un mērķtiecīgi virzīti konkrēti izvēlētam tirgus segmentam. «Tas liecina par kārtīgu mājas darbu - tirgus un patērētāja izpēti. Jaunie uzņēmēji ir sapratuši, ka, veltot laiku informācijas ieguvei un tirgus analīzei, var gūt augļus nākotnē, tāpēc ir vērts investēt laiku un resursus sākumā šķietami dārgā pasākumā. Latvijai ir vajadzīgi radoši un ambiciozi talanti, kas veicina mūsu valsts konkurētspēju, eksporta tēlu un rūpējas par ekonomisko rādītāju uzlabošanu,» norādīja Blūmfelds.

Pēc viņa novērotā, pieprasījums pēc apdrošināšanas pakalpojumiem turpina pieaugt, kas liecina, ka Latvijas uzņēmēji meklē jaunus starptautiskus tirgus un, domājot par savu reputāciju, izvērtē arī sadarbības partnerus un to reputāciju. «Turklāt līdztekus apdrošināšanas pakalpojumu pieprasījumam šogad jau vairāk nekā par 20% ir palielinājies pieprasījums pēc finanšu atskaitēm par ārvalstu uzņēmumiem - partneriem, kurus plāno izvēlēties mūsu eksportētāji,» piebilda Blūmfelds.

Latvijas 100 lielāko eksportētāju kopējais apgrozījums 2014.gadā sasniedza 1,69 miljardus eiro, eksporta apjoms veido divas trešdaļas jeb 66% no kopējā apgrozījuma. Tiesa, tā ir tikai aptuveni desmitā daļa no Latvijas kopējā eksporta apjoma. Lielo eksportētāju desmit nozīmīgākās partnervalstis ir Zviedrija, Krievija, Lietuva, Vācija, Igaunija, Norvēģija, Somija, Francija, Lielbritānija un Dānija.

Lai noskaidrotu 100 Latvijas labākos eksportējošos zīmolus, kustība «The Red Jackets» apkopoja vairāk nekā 1500 Latvijas eksportējošo uzņēmumu rādītājus, kuru apgrozījums pārsniedz 700 000 eiro un eksporta apjoms veido vairāk nekā 25% no apgrozījuma. Pētījuma rezultātā tika noskaidroti 100 Latvijas labākie eksportējošie zīmoli, no kuriem ekspertu komisija nominēs 25 izcilākos eksporta zīmolus «The Red Jackets» titulam.

«The Red Jackets» jaunie nominanti un Latvijas uzlecošās eksporta zvaigznes «Rising stars» tiks godināti «Eksporta izcilības» forumā šāgada 22.oktobrī.

2013.gadā izcilāko eksporta zīmolu nominācijas piešķirtas AS «Air Baltic Corporation», SIA «Biosan», SIA «DEAC», AS «Dobeles dzirnavnieks», SIA «Evopipes», AS «Grindekss», SIA «Hanzas elektronika», AS «Latvijas balzams», AS «Latvijas Dzelzceļš», SIA «LDZ Cargo», AS «Latvijas Finieris», SIA «Lauma Fabrics», SIA «Lauma Lingerie», SIA «Livonia Print», SIA «Madara Cosmetics», SIA «New Rosme», SIA «NP Foods», SIA «PAA», AS «PET Baltija», SIA «Primekss», AS «SAF Tehnika», SIA «STenders», SIA «Tilde», AS «UPB», AS «Valmieras stikla šķiedra», SIA «Valpro».

2013.gada jūlijā «The Red Jackets» piešķīra uzlecošās zvaigznes titulu 11 uzņēmumiem, starp tiem bija florbola vārtsargu inventāra izstrādātājs un ražotājs «Blindsave», galda spēļu izstrādātājs «Brain Games», bērnu dizaina mēbeļu ražotājs «Kukuu», sojas vaska sveču ražotājs «Munio Candela», fotosomu ražotājs «Pompidoo», IT risinājumu izstrādātājs «Cube Systems», festivāls «Positivus», konfekšu ražotājs «Pure Chocolate», eksotisko galvassegu uzņēmums «Utha», telemetrijas ierīču kompānija «Vendon» un ogu audzētājs un pārstrādātājs «Very Berry».

«The Red Jackets» kustību ir izveidojuši domubiedri, kam rūp Latvijas eksports un mūsu tēls ārvalstīs. Kustību un Latvijas eksporta izcilniekus atbalsta «BaltCap», «Altum», «Latvijas Zaļais punkts», «Varul» un BDO, kā arī to partneru un draugu vidū ir vairākas valstiskas un nevalstiskas organizācijas, kā Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, Latvijas Darba devēju konfederācija, Ārlietu ministrija, Latvijas Institūts, «SSE Riga», «GatewayBaltic», DDB, zīmolu ligzda «Matka», «BIG event», «Coface» un tai pievienojas aizvien vairāk partnerorganizāciju un draugu. Informatīvi kustību atbalsta žurnāls «Kapitāls» un nacionālā informācijas aģentūra LETA.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu