«Rīgas satiksmes» zaudējumi sasniedz € 4,6 miljonus

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Rīgas pašvaldības SIA «Rīgas satiksme» apgrozījums pērn pieaudzis par 3% līdz 144,7 miljoniem eiro, savukārt būtiski palielinājušies zaudējumi - no 676 815 eiro 2013.gadā līdz 4,6 miljoniem eiro pērn, liecina «Firmas.lv» informācija.

Kā teikts kompānijas vadības ziņojumā, ieņēmumu struktūrā samazinājās ieņēmumi no pasažieru pārvadājumiem par maksu un palielinājās dotāciju daļa atbilstoši Rīgas domes pieņemtajiem lēmumiem par atlaižu kategorijas palielināšanu.

Turpmākajos gados, īstenojot sabiedriskā transporta ilgtermiņa attīstības stratēģiju, uzņēmumam esot nepieciešams nodrošināt finansējumu no valsts un pašvaldības pilnā apjomā.

Vadības ziņojumā teikts, ka kompānija pērnā gada beigās apkalpoja 53 autobusu maršrutus, 19 trolejbusu maršrutus un deviņus tramvaju maršrutus. Uzņēmuma rīcībā ir 896 sabiedriskie transportlīdzekļi, tai skaitā 431 autobuss, 208 tramvaja vagoni un 257 trolejbusi.

2014.gadā kopumā pārvadāti 150 526 484 pasažieri, kas ir par 0,3% vairāk nekā 2013.gadā. No 150,5 miljoniem pasažieru par pilnu samaksu pārvadāti 67,5 miljoni pasažieru jeb 44,9% no kopējā pasažieru skaita. 16,1 miljons pasažieru jeb 10,7% pārvadāti ar atlaidēm, bet 66,9 miljoni pasažieru jeb 44,4% pārvadāti bez maksas.

Pārskata gada beigās uzņēmums apkalpoja 4996 maksas autostāvvietas, kas ir par 200 vairāk nekā gadu iepriekš. Maksas autostāvvietu lietotāju skaits pērn sasniedza 3,97 miljonus, kas ir par 3,4% vairāk nekā pērn.

2014.gadā tika veikti kapitālieguldījumi 37,4 miljonu eiro apmērā. Gadu iepriekš kapitālieguldījumi bija 31,7 miljoni eiro.

Pērn no kopējā neto apgrozījuma 26,2% veidoja ieņēmumi no pilsētas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas, 5% - autostāvvietu pakalpojumi, bet 68,8% - valsts un Rīgas pašvaldības dotācijas.

Saistības kopš gada sākuma palielinājušās par 15,1 miljonu jeb 6,9%, galvenokārt jauno autobusu un trolejbusu iegādes rezultātā, un to īpatsvars pārskata gada beigās ir 69,2% no sabiedrības aktīviem.

2014.gadā saņemti pirmie jaunie 25 trolejbusi un 35 autobusi. Sekmīgi notiekot jaunuzceltā tramvaju ceha apguve.

Uzņēmuma vidējais darbinieku skaits bija 4177 cilvēki ar vidējo mēneša atalgojumu pirms nodokļu nomaksas 870 eiro.

Vadības ziņojumā teikts, ka pašu kapitāla rādītājs jāuztur vismaz 30% līmenī. Pērn gada beigās tas bija 30,6%.

Ušakovs: «Rīgas satiksme» strādā ar zaudējumiem, jo daudziem ļauj braukt bez maksas

Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) uzskata, ka SIA «Rīgas satiksme» (RS) pērn ar zaudējumiem strādājusi tikai no grāmatvedības viedokļa, taču pēc būtības tie radušies tādēļ, ka uzņēmums noteiktām iedzīvotāju kategorijām nodrošinājis brīvbiļetes.

Ušakovs skaidroja, ka RS bez sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanas pilda arī sociālo funkciju, nodrošinot brīvbiļetes personu grupām, kurām nepieciešams atbalsts, - pensionāriem, skolēniem un invalīdiem. Līdz ar to zaudējumi nav vērtējami kā uzņēmuma vadības nolaidība un reorganizācijas pasākumiem neesot pamata.

«Turklāt pagājušajā gadā uzņēmums nodrošināja pārvadājumus par cenu, kas ir divreiz zemāka par pašizmaksu. Šajā situācijā vārdu «zaudējumi» var izmantot tikai no grāmatvedības perspektīvas, bet pēc būtības šī ir viena no formām, kā rīdziniekiem tika sniegts sociālais atbalsts,» sacīja Rīgas mērs.

Komentējot faktu, ka pērn RS zaudējumi salīdzinājumā ar 2013.gadu palielinājušies septiņas reizes, Ušakovs skaidroja, ka 2013.gadā viena brauciena tarifs bijis 0,50 lati jeb 0,70 eiro, bet 2014.gadā pēc eiro ieviešanas tarifs mainījās uz 0,60 eiro. Savukārt projektu «Rīdzinieka karte» nav izdevies ieviest valdības iebildumu dēļ.

Šogad RS vajadzētu pietikt ar gada sākumā no pašvaldības piešķirto dotāciju, sacīja Ušakovs, norādot, ka pašreiz «finansiālā situācija ir cerīga».

Šogad plānots turpināt zemās grīdas tramvaju projekta īstenošanu, kā arī uzņēmums turpinās saņemt jaunos autobusus un trolejbusus. Tāpat plānots turpināt maksas autostāvvietu elektronisko kontroles iekārtu modernizāciju. Sadarbībā ar SIA «Rīgas acs» uzņēmums turpinās Rīgas sabiedriskā transporta integrētās kustības kontroles, pasažieru drošības un informēšanas sistēmas projekta ieviešanu.

Plānots sākt arī jaunas tramvaja līnijas izbūvi Skanstes ielā. Projekta realizācija tiks sākta 2015.gadā, ja tam tiks piešķirts ES finansējums.

2013.gadā RS dotācijā no pašvaldības saņēma 87,2 miljonus eiro, kā arī 5,2 miljonus eiro dotācijā no valsts, kopumā dotācijās saņemot 92,4 miljonus eiro. Pērn dotācijā no pašvaldības uzņēmums saņēma 95,5 miljonus eiro, kā arī no valsts 5,2 miljonus, kopējai dotācijai sasniedzot 100,7 miljonus eiro.

Šogad Rīgas pašvaldība dotācijā RS atvēlēja 88,6 miljonus eiro, bet valsts - 5,2 miljonus eiro, kopējai dotācijai sasniedzot 93,8 miljonus eiro.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu