Raidījums: «Pasažieru vilciens» pelna uz invalīdu rēķina

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Evija Trifanova / LETA

Gada laikā par, iespējams, neeksistējošām personām izsniegtām «bezmaksas biļetēm» AS «Pasažieru vilciens» no valsts saņēmis vienu miljonu eiro, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums «De facto». Nepilnīgā «Pasažieru vilciena» iekšējās kontroles sistēma ļauj uzņēmumam iegūt papildu dotācijas uz cilvēku ar īpašām vajadzībām rēķina.

Personām ar I un II invaliditātes grupu, pirmsskolas vecuma bērniem, bāreņiem un politiski represētām personām pienākas biļete ar 100% maksas atvieglojumu. Viņu vietā par braucienu samaksā valsts - dotācijas veidā «Pasažieru vilcienam».

«Mēs skatījāmies, ka diezgan strauji palielinās tieši «nulles» biļešu skaits «Pasažieru vilcienā»,» 2013.gada novērojumus atceras VSIA «Autotransporta direkcija» valdes loceklis Modris Jaunups.

Pirms diviem gadiem atklājās, ka ne jau cilvēki ar īpašām vajadzībām sāka biežāk pārvietoties ar vilcienu. Tā dēvētās

bezmaksas biļetes, visticamāk, izsniedza neeksistējošām personām.

Ieguvēji bija gan kasieri, gan arī viņu uzņēmums - «Pasažieru vilciens».

Kasieru atalgojuma mainīgā daļa ir tieši atkarīga no pārdoto biļešu skaita, un piemaksa var sasniegt līdz pat 50% no algas. Konduktori, kontrolieri un pavadoņi par katru šādu izsniegtu «bezmaksas biļeti» saņem papildus piecus eiro centus. Savukārt «Pasažieru vilciens» dotācijā no valsts budžeta saņem kompensāciju pilnas biļetes maksas apmērā.

«Te ir jāsaprot, ka mēs zaudējam biļetes summu, jo tā tiek dotēta no valsts, šī te nauda iekrīt «Pasažieru vilciena» budžetā, plus vēl mēs samaksājam papildus šim te kasierim,» secina Valsts kontroles padomes locekle Laura Graudiņa.

Īpaši daudz šādas biļetes izsniedza, tuvojoties svētkiem 2012.gada nogalē.

Rodoties aizdomām par krāpšanos, «Autotransporta direkcija» 2012.gada decembrī neizmaksāja dotāciju «Pasažieru vilcienam» - toreiz 200 000 latu apmērā. Tāpat noteica, ka turpmāk cilvēkiem ar īpašām vajadzībām domātajās biļetēs jāraksta invalīda apliecības numurs, bērniem – dzimšanas gads.

Izsniegto biļešu skaits ar 100% maksas atvieglojumu strauji saruka.

Iepriekš no visām pārdotajām biļetēm «bezmaksas biļetes» sasniedza pat ceturtdaļu. Pēc izmaiņām - nokritās līdz 10% - 15%.

Graudiņa izpētījusi, ka «kopējā tendence ir uzlabojusies, jo mēs redzam, ka 2014.gadā pieprasītās dotācijas apmērs ir samazinājies par vienu miljonu, kas ir milzīgs apjoms, vai ne? Tur var būt vairāki izskaidrojumi. Pirmkārt, ka šie cilvēki, kuriem paredzēti šie atvieglojumi, iespējams, tik daudz vairs nepārvietojas ar pasažieru vilcienu, bet otrs apstāklis ir tāds, ka, iespējams, šis miljons ir tas, kuru mēs varam nosacīti norakstīt uz vājo kontroles sistēmu.»

Nule veiktā Valsts kontroles revīzija atklājusi vecās problēmas. Līdz ar to «Pasažieru vilciens» nav izdarījis visu nepieciešamo, lai pilnībā izskaustu, iespējams, nepamatoti izsniegto «bezmaksas biļešu» skaitu.

Joprojām pastāv būtisks risks saistībā ar nelikumīgu valsts budžeta līdzekļu izmantošanu.

Piemēram, Olaines stacijas pirmajā kasē regulāri dažu minūšu laikā izsniegtas 24 un 20 braukšanas biļetes ar 100% maksas atvieglojumu. Protams, var pieņemt, ka šeit regulāri pārvietojas cilvēki ar īpašām vajadzībām grupās vai arī viens invalīds iepriekšpārdošanā nopircis desmitiem biļešu. Tajā pašā laikā citas darbinieces šajā stacijā ļoti īsā laikā šādas invalīdiem domātas biļetes nav izsniegušas. Turklāt līdzīgi iespējamie pārkāpumi konstatēti arī citās stacijās.

Visticamāk, iemesls, kāpēc «Pasažieru vilciens» aizstāv savu darbinieku, iespējams, pretlikumīgo rīcību, ir paša uzņēmuma ieinteresētība šīs shēmas saglabāšanā. Pērn «Pasažieru vilciens» pārvadāja 1 453 106 pasažieru ar 100% maksas atlaidi. Par to uzņēmums kompensācijā no valsts saņēma vairāk nekā divus miljonus eiro. Turklāt biļešu daudzums, pat ja tās nav par maksu, nosaka pārvadāto pasažieru skaitu un maršrutu rentabilitāti.

«Pasažieru vilciena» Pasažieru pārvadājumu departamenta vadītājs Ivars Zaļais gan norāda: ««Pasažieru vilcienam» ir trīs finansēšanas avoti – biļetes, samaksa par pasažieru bezmaksas pārvadāšanu un valsts dotācija. Visas šīs trīs pozīcijas, saskaņā ar līgumu, sedz visus «Pasažieru vilciena» zaudējumus. Biļetes par naudu ir tik, cik ir, maksa par bezmaksas pasažieru pārvadāšanu, ja tā būs mazāka, lielāka būs dotācija, tā būs lielāka – mazāka būs dotācija. Tāpēc mums, kompānijai, principā ir pilnīgi vienalga.»

Turklāt to, ka «Pasažieru vilcienam» neizdodas atrisināt arī citas uzņēmuma sistēmiskās problēmas, parāda finanšu dati.

Pagājušā gada pārskats vēl nav pieejams, taču iepriekšējos gados var redzēt, ka ieņēmumi no biļešu pārdošanas nav īpaši mainījušies. Taču pilnīgi pretēja aina atklājas par saņemtajām dotācijām. Vēl 2012.gadā «Pasažieru vilciens» no valsts saņēma teju 32 miljonus eiro,

2013.gadā valsts atbalsts jau sasniedza gandrīz 53 miljonus eiro – divas reizes vairāk nekā pašu ieņēmumi.
KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu