Latvijas sievietēm maksā ievērojami mazākas algas (200)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Lai gan kopumā dzimumu līdztiesība Latvijā ir visai augstā līmenī, speciālisti saskata arī vairākas būtiskas problēmas. Piemēram, sievietes joprojām nopelna par 17% mazāk nekā vīrieši. Turklāt augstāko vadītāju amatos dominē vīrieši.

Šodien tika atklāta kampaņa #Līdzvērtīgas iespējas. Tās mērķis ir sekmēt sabalansētu sieviešu un vīriešu pārstāvniecību ekonomisko lēmumu pieņemšanā Latvijā un mazināt sabiedrībā esošos mītus par dzimumu lomām un to ietekmi uz atalgojuma līmeni, karjeras izaugsmes iespējām un studentu nākotnes profesijas izvēli.

Atklājot kampaņu, Sabiedrības integrācijas fonda sekretariāta direktore Aija Bauere norādīja, ka Latvijā ir lielākais sieviešu īpatsvars Eiropas Savienības (ES) valstu vidū - 54,3% Latvijas iedzīvotāju ir sievietes. Bet ES dzimumu līdztiesības indeksā, ko veido sešas jomas - zināšanas, darbs, laiks, nauda, vara un veselība, - esam 15. vietā. Šajās jomās pastāv atšķirība starp sievietēm un vīriešiem.

Viņa uzskata, ka Latvija var būt ES dzimumu līdztiesības indeksa līderos, tādēļ vēlas uzrunāt sabiedrību un izglītot par dzimumu līdztiesības principu ievērošanas nozīmi un ietekmi uz ilgtspējīgu ekonomisko attīstību.

Vadošos amatos dominē vīrieši

Kampaņas ietvaros vērsīsies pret aizspriedumiem un mītiem par katram dzimumam atvēlēto profesionālo ceļu, rosinot diskusiju, ka katrs var izvēlēties profesiju neatkarīgi no sava dzimuma. Otrs kampaņas centrālais temats ir sieviešu skaita īpatsvara palielināšana vadošos amatos.

Savukārt trešais virziens aktualizēs jautājumu par vīrieša un sievietes algas atšķirībām.

Vēl joprojām Latvijā sievietes saņem vidēji par 17% mazāku algu nekā vīrieši.

Tāpat arī sieviešu īpatsvars uzņēmumu vadošajos amatos, tostarp valdēs un padomēs, ir neliels - 77% vadītāju ir vīrieši.

Dzimums ietekmē algu

Bauere to skaidro ar dažādiem faktoriem. «Situācijas analīze rāda, ka dzimums, lai arī visbiežāk slēpti, ietekmē gan algu, gan arī iespējamo paaugstināšanu amatā.

Tas pats attiecas uz profesijas izvēli, ko ilustrē tendence studijas izvēlēties pēc tā saucamajām «sieviešu un vīriešu profesijām», kas ir nepareizi. Diemžēl joprojām Latvijā informāciju un komunikāciju tehnoloģijas studē vien 30% sieviešu. Ar izpratni veicinošo kampaņu pakāpeniski jāmazina neobjektīvie dzimumu līdztiesības aizspriedumi, kuri joprojām sabiedrībā eksistē.»

Foto: Publicitātes foto

Savukārt labklājības ministra biroja vadītājs Reinis Uzulnieks uzsvēra, ka viens no instrumentiem, kā vairot Latvijas ekonomisko konkurētspēju, ir abu dzimumu aktīva līdzdalība ekonomiskajos procesos. Pozitīvi, ka

Latvijā ir viens no augstākajiem sieviešu īpatsvariem vadošos amatos uzņēmējdarbībā,

proti, 29%, kas ir otrs augstākais rādītājs ES. Tomēr joprojām vadošos un labāk atalgotos amatos galvenokārt ir vīrieši. Tāpat vīrieši dominē labāk apmaksātās profesijās.

Pēc būtības tas nav nedz nosodāmi, nedz slikti, bet vedina domāt par to, ka sieviešu izredzes nokļūt šajos amatos vai profesijās liedz stereotipi sabiedrībā un pašam sevī par to, ka sieviete ir vājāks vadītājs un emocionāls lēmumu pieņēmējs.

Stereotipi sevi neattaisno, jo uzņēmumam izaugsme un komandas veiksmīga līderība nav atkarīga no tā, vai esi sieviete vai vīrietis, bet gan no izglītības, iemaņām, pieredzes, prasmēm un citām īpašībām, ko cilvēks iegūst dzīves gaitā.

Ir jāiedrošina sievietes ieņemt augstākus amatus un saņemt labāku atalgojumu,

savukārt vīriešus vairāk iesaistīties ģimenes dzīvē un atbalstīt dzīvesbiedres karjeras attīstību. To iespējams panākt, skaidrojot un izglītojot sabiedrību par viņu iespējām, rādot labos piemērus, kā arī veidojot dzimumu līdztiesību sekmējošu politiku, novēršot joprojām pastāvošo nevienlīdzību.

Uzrunās uzņēmēju, darba ņēmēju un studentu auditorijas

Sabiedrības integrācijas fonda kampaņai dots nosaukums #Līdzvērtīgas iespējas, uzsverot ikviena profesionāļa vērtību neatkarīgi no tā dzimuma. Kampaņa #Līdzvērtīgas iespējas orientēta uz ekonomiski aktīvo sabiedrības daļu - darba devējiem un darba ņēmējiem, kā arī uz topošajiem profesionāļiem – studentiem un vidusskolēniem ar mērķi radīt pozitīvu vidi katra indivīda potenciāla un talanta izmantošanai, atceļot tā saucamos stikla griestus un ierobežojumus profesionālajai izaugsmei dzimuma dēļ.

Lai sasniegtu kampaņas mērķi, līdz 2014. gada decembrim visā Latvijā tiks īstenotas dzimumu līdztiesības veicināšanas aktivitātes. Tiks veikts pētījums par sieviešu un vīriešu situāciju Latvijas lielajos uzņēmumos, kā arī veikta sabiedrības aptauja par dzimumu stereotipiem un izpratnes līmeni par dzimumu līdztiesības jautājumiem. Tāpat šie jautājumi jau tikuši aktualizēti Latvijas uzņēmumu stratēģiskajā vadības instrumentā «Ilgtspējas indekss 2014».

Komentāri (200)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu