Nesen stājās spēkā jauna Eiropas Savienības (ES) direktīva par patērētāju tiesībām. Dokuments, kas attiecas arī uz Latvijas pircējiem un pārdevējiem, paredz vairākus būtiskus uzlabojumus patērētāju aizsardzībā.
Stājas spēkā jauni aizliegumi muļķot lētticīgus un neuzmanīgus pircējus (47)
Jaunā direktīva par patērētāju tiesībām aizstāj iepriekšējās (1985. un 1997. gada) direktīvas par ārpus pastāvīgās tirdzniecības vietas noslēgtiem līgumiem un distances līgumiem.
Tā paredz patērētāja informēšanu vēl pirms līguma noslēgšanas un tiesības atteikties no distances vai ārpus veikala noslēgta līguma. Būtisks jaunievedums
ir informācijas prasības patērētāju aizsardzībai pret slēptām izmaksām
un vienots 14 dienu atteikuma tiesību termiņš visās ES dalībvalstīs.
Tāpat direktīva nosaka saīsinātu termiņu (14 dienas) veikto maksājumu atlīdzināšanai patērētājam un precīzus noteikumus par preču atpakaļ sūtīšanas izmaksām.
Stājies spēkā aizliegums izmantot paaugstinātas maksas telefona numurus klientu sūdzību vai citu jautājumu gadījumā attiecībā uz noslēgto darījumu.
10 galvenās izmaiņas jaunajos ES patērētāju tiesību noteikumos:
1) Vairs nekādu slēpto nodevu un maksājumu internetā. Turpmāk patērētājiem būs skaidri jāapstiprina, ka viņi ir sapratuši, ka pakalpojums ir par maksu.
2) Lielāka cenu pārredzamība. Tirgotājiem jānorāda preces vai pakalpojuma kopējā cena, kā arī papildu maksas.
3) Aizliegums tīmekļa vietnēs izmantot iepriekš atzīmētus lodziņus.
4) 14 dienas, kuru laikā var pārdomāt un atteikties no pirkuma.
Pārdomu laiks pagarināts par nedēļu, un atteikums nav jāpamato.
5) Plašākas tiesības saņemt izmaksu atlīdzinājumu. Tirgotājiem ir jāatmaksā patērētājiem preces cena 14 dienās pēc atteikuma. Viņiem ir jāatlīdzina arī piegādes izmaksas. Kopumā risku par preces sabojāšanu transportēšanas laikā līdz brīdim, kad prece nonāks pie patērētāja, uzņemsies tirgotājs.
6) ES mēroga atteikuma veidlapas parauga ieviešana. Tas atvieglos un paātrinās atteikšanos no līguma, ja tas noslēgts ES.
7) Nekādas papildu maksas par kredītkaršu un tiešo tālruņa līniju izmantošanu.
8) Skaidrāka informācija par to, kurš maksā par preču nosūtīšanu atpakaļ. Ja tirgotāji vēlas, lai patērētāji, kuri pārdomā, segtu preču atpakaļnosūtīšanas izmaksas, patērētāji par to būs skaidri jāinformē iepriekš, vai arī tirgotājiem šīs izmaksas būs jāsedz pašiem.
9) Labāka patērētāju aizsardzība digitālo preču jomā. Arī informācija par digitālo saturu būs jānorāda skaidrāk, tostarp sīkāka informācija par tā saderību ar aparatūru un programmatūru.
10) Vienoti noteikumi uzņēmumiem atvieglos tirdzniecību visā Eiropā.
Ar šiem un citiem direktīvā ietvertajiem patērētāju pamattiesību jautājumiem iespējams iepazīties interneta vietnē www.youreurope.eu, kā arī vēršoties tuvākajā Eiropas Patērētāju informēšanas centrā –www.ecclatvia.lv.
Daudzi nezina savas tiesības
Tikai 37% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka ir labi informēti par savām kā patērētāju tiesībām. 65% aptaujāto ir pārliecināti, ka strīdā ar pārdevēju par neapmierinošas preces piegādi neizdosies gūt sev labvēlīgu iznākumu.
Vājās zināšanas ir arī viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ tikai katrs septītais aptaujātais iedzīvotājs kādreiz ir iegādājies preces no citā valstī reģistrēta internetveikala.
Lai iedzīvotāji uzlabotu zināšanas par savām kā patērētāju tiesībām, sākta informatīva kampaņa.