Kopējā nodokļu likme Latvijā samazinājusies (10)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

Kopējā nodokļu likme Latvijā samazinājusies no pagājušā gada 37,9% uz 36,6% un joprojām ir zemāka par Eiropas un globālo vidējo nodokļu likmi, liecina «PricewaterhouseCoopers» (PwC), Pasaules Bankas un Starptautiskās Finanšu korporācijas (IFC) pētījums «Paying Taxes 2013».

Eiropas valstīs vidēji kopējā nodokļu likme ir 42,6%, bet globālā mērogā - 44,7%.

Globālā mērogā uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) daļa kopējā nodokļa likmē ir 16,2%, Latvijā - tikai 4,8%, pateicoties ļoti labvēlīgajam UIN regulējumam. Lietuvā UIN daļa kopējā nodokļa likmē ir 5,9%, bet Igaunijā - 8%.

PwC Latvijas uzņēmuma partnere Zlata Elksniņa-Zaščirinska uzsver, ka zemā kopējā nodokļu likme nav saistīta ar Latvijā ieviesto mikrouzņēmumu nodokļa režīmu, ko uzņēmēji sāka piemērot 2010.gada nogalē un 2011.gada sākumā, jo pētījumā apskatītais uzņēmums neatbilda mikrouzņēmumiem noteiktajiem darbības rādītājiem.

Latvijas kopējās likmes samazināšanās pret iepriekšējo gadu tiek skaidrota ar grozījumiem UIN likumā, proti, valsts atļāva uzņēmumiem samazināt savu ar UIN apliekamo ienākumu par šaubīgo parādu uzkrājumiem, lai atvieglotu nodokļu slogu uzņēmumiem, kam bija grūtības atgūt maksājumus no saviem klientiem, kas ekonomiskās krīzes ietekmē bija nonākuši finansiālās grūtībās.

Šogad «Paying Taxes» pētījumā atšķirībā no iepriekšējiem gadiem kopējā kategorijā tika iekļautas ne tikai Eiropas Savienības, bet arī Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas (EBTA) dalībvalstis, kas ietekmēja visas, arī Latvijas pozīcijas - mūsu valsts no 8.vietas nokritusies uz 10. Kaut arī likme ir samazinājusies, tā joprojām ir augstāka par jaunpienācēju - Islandes un Šveices - likmēm.

Igaunijā kopējā nodokļu likme pēdējā gada laikā palielinājusies no 58,6% uz 67,3%, un tā no pagājušā gada 27.vietas noslīdējusi uz 29. Nodokļu likmes kāpums saistīts ar pārdošanas nodokļa ieviešanu 2010.gada jūnijā.

Savukārt Lietuva lēnām un mērķtiecīgi tuvojas Eiropas Savienības vidējai likmei, sasniedzot 43,7% salīdzinājumā ar iepriekšējiem 43,9%, bet noslīdot no 14.uz 17.vietu, kas saistīts ar vēl vienas EBTA dalībvalsts - Norvēģijas - pievienošanos šai kategorijai.

Pētījums rāda, ka gada laikā Latvijā par 26 stundām ir samazinājies laiks, kas nepieciešams ar nodokļu nomaksu saistīto administratīvo prasību kārtošanai. Šogad šim mērķim ir nepieciešamas 264 stundas, iepriekš - 290. Šis uzlabojums skaidrojams ar to, ka tika ieviesta obligāta Elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietošana un atceltas algas nodokļa grāmatiņas un dažas citas administratīvas prasības saistībā ar algas nodokļu administrēšanu.

Lietuva un Igaunija, tāpat kā iepriekš, arī šogad saglabājušas attiecīgi 175 un 85 stundas ar nodokļu nomaksu saistīto administratīvo prasību kārtošanai.

Novērtējot nodokļu nomaksas vieglumu pasaules valstu kontekstā, Baltijas valstu starpā Igaunija ir priekšgalā, ieņemot 50.vietu, Latvija ierindojusies 52., bet Lietuva - 60.vietā.

«Šie skaitļi rāda, ka Latvijas uzņēmēji nodokļos samaksā ievērojami mazāk uzņēmuma naudas līdzekļu un attiecīgi lielāku peļņas daļu var novirzīt saimnieciskās darbības tālākai attīstīšanai vai izmaksāt dividendēs,» norāda Elksniņa-Zaščirinska. Viņa atzīmē, ka valstij jāturpina mērķtiecīgi pilnveidot nodokļu administrēšanu un iekasēšanu, jāmazina administratīvās prasības un daudz plašāk jāskaidro nodokļu normas, tādējādi veicinot pareizu un savlaicīgu nodokļu nomaksu valsts budžetā.

«Paying Taxes 2013» ziņojumā secināts, ka valdības turpina reformēt savas nodokļu sistēmas par spīti pasaules ekonomikas nestabilitātei - sākot no pagājušā gada jūnija līdz šī gada maija beigām 31 ekonomika sākusi darbības, lai nodokļu nomaksu padarītu vienkāršāku un samazinātu tās izmaksas maziem un vidējiem uzņēmumiem.

Pētījumā «Paying Taxes 2013» aplūkotas 185 valstu nodokļu sistēmas. Konstatēts, ka visbiežāk sastopamā nodokļu reforma ir nodokļu iekasēšanas tiešsaistes sistēmu ieviešana vai uzlabošana, kas notika 16 valstīs. Ziņojumā konstatēts, ka pēdējo gadu laikā vidēja lieluma uzņēmumos ir pakāpeniski samazinājies maksājumu un pavadīto stundu skaits, kas nepieciešams, lai izpildītu savas nodokļu saistības.

Ziņojumā konstatēts, ka vidēja lieluma uzņēmums kopumā nodokļos samaksā vidēji 44,7% no peļņas, veicot 27,2 maksājumus un pavadot 267 stundas, lai izpildītu nodokļu administrācijas prasības. Astoņu gadu laikā, kopš tiek veikts pētījums, kopējais laiks, lai izpildītu šīs prasības, ir samazinājies par 54 stundām jeb gandrīz par septiņām darba dienām, savukārt maksājumu skaits ir sarucis par vairāk nekā sešiem, bet kopējā nodokļu likme ir kritusies gandrīz par 1% katru gadu.

PwC vecākā ekonomista Endrjū Sentenca veiktā pētījumā iekļautā ekonomiskā analīze liecina, ka ekonomikās, kurās veikti pasākumi, lai samazinātu nodokļu administrācijas sarežģītību gan maksājumu skaita, gan tai patērētā laika ziņā, ir novērotas lielākas ekonomiskās izaugsmes tendences.

Ziņojumā secināts, ka ekonomiku skaits, kurās notiek reformas, ir samazinājies no 35 pagājušajā gadā līdz 31 jaunākajā pētījumā. Galvenā uzmanība joprojām tiek pievērsta nodokļu sistēmas administratīvā sloga mazināšanai. 2011.gadā laiks, lai izpildītu prasības, saruka par astoņu stundu darba dienu, savukārt maksājumu skaits kritās gandrīz par diviem, bet kopējā nodokļu likme samazinājās tikai par 0,3%.

«Paying Taxes 2013» ziņojumā novērtēti visi obligātie nodokļu maksājumi un iemaksas, kas jāveic vidēja lieluma uzņēmumam gada laikā. Novērtētie nodokļi un to nomaksa ietver uzņēmumu ienākuma nodokli, sociālās iemaksas un darbaspēka nodokļus, ko maksā darba devējs, īpašuma nodokļus, saistībā ar īpašumtiesību nodošanu maksājamos nodokļus, dividenžu nodokli, kapitāla pieauguma nodoklis, finanšu darījumu nodokli, atkritumu savākšanas nodokļus, transportlīdzekļu un ceļa nodokļus un citus mazākus nodokļus un nodevas.

Komentāri (10)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu