Latviešu arhitekti nobažījušies par dalību stacijas pārbūvē

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Edijs Pālens/LETA

Latviešu arhitektu apvienība «O+R+V+E+L», kura tika atzīta par vienu no uzvarētājiem Rīgas dzelzceļa stacijas pārbūves konkursā, nobažījusies, ka tiks pastumta malā projekta realizācijas gaitā.

Apvienība nosūtījusi vēstuli satiksmes ministram Uldim Augulim (ZZS), akciju sabiedrības «RB Rail» valdes priekšsēdētājai Baibai Rubesai, Rīgas domes priekšsēdētājam Nilam Ušakovam («Saskaņa»), Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas vadītājam Jurim Dambim, kā arī Arhitektu savienības prezidentei Guntai Grikmanei, liecina arhitektūras portālā «a4d.lv» pieejamā informācija.

«Rail Baltica» konkurss par stacijas pārbūvi tika noslēgts, paziņojot divus uzvarētājus, tostarp arī arhitektus no Dānijas («PLH Arkitekter A/S» sadarbībā ar «COWI A/S»). Latviešu arhitekti ir nobažījušies, ka diskusijas par projekta tālāko virzību nenotiek un viņus varētu izslēgt no projekta īstenošanas, aizbildinoties ar saspringtajiem projekta termiņiem un attiecināmām izmaksām. «O+R+V+E+L» uzskata, ka tādējādi varētu tikt īstenots Rīgas vēsturiskā centra pilsētvides kvalitāti neveicinošs risinājums, kā arī ignorēta iespēja kompleksai konkursa teritorijas attīstībai.

Latviešu arhitekti norāda, ka, piešķirot divas pirmās vietas, žūrija vēlējās dot iespēju pasūtītājam «sarunu procedūras laikā pārliecināties par iespēju pielāgot un uzlabot konkrētos risinājumus atbilstoši konkursa mērķim, kā arī akcentēja plašāku pilsētvides transformācijas nepieciešamību». Tāpat arī Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības padomes sēdes laikā padomes locekļi savā lēmumā atkārtoti esot norādījuši, ka vajadzētu pēc iespējas piesaistīt visu godalgoto arhitektu komandas, nolūkā radīt sabiedrības interesēm atbilstošu risinājumu. Tika ieteikts arī izveidot neatkarīgu, dažādas institūcijas pārstāvošu speciālistu padomi, nolūkā jautājumu risināt kompleksi, nodrošināt iesaistīto pušu līdzdalību, operatīvu informācijas un viedokļu apmaiņu un kvalitatīvu lēmumu pieņemšanu.

«O+R+V+E+L» vērš uzmanību, ka līdz šim dialogs nav noticis. Tā vietā tiek ignorēts gan žūrijas lēmums un rekomendācijas, gan Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības padomes viedoklis.

Apvienība aicina par «Rail Baltic» projektu atbildīgās amatpersonas pēc iespējas ātrāk veidot neatkarīgu dažādas institūcijas pārstāvošo speciālistu padomi, lai nodrošinātu projekta īstenošanu saskaņā ar konkursu labas prakses nolikumu. «Mēs aicinām ievērot konkursa žūrijas un Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības padomes atzīmēto, ka «ievērojama apjoma ES fondu, valsts un pašvaldības finanšu resursu izlietojumam jānotiek sabiedrības interesēs un sociāli atbildīgi»,» norādīts vēstulē. Apvienība «O+R+V+E+L» ir gatava piedalīties jaunizveidotās institūcijas organizētās pārrunās, prezentēt projekta risinājumus plašākai sabiedrībai, veikt skaidrojumus par projekta risinājumiem, kā arī veicināt optimālu, finansiāli pamatotu lēmumu pieņemšanu.

Latviešu arhitekti uzsver īstenojamā projekta vērienu un nepieciešamo atbildību par to. ««Rail Baltica» projekts, kas paredz jaunas Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa infrastruktūras izbūvi, integrējot Baltijas valstis Eiropas dzelzceļa tīklā, būs pēdējās simtgades lielākās pārmaiņas Rīgas vēsturiskajā centrā. Tā ietvaros tiks likvidēts pilsētu sadalošais dzelzceļa uzbēruma valnis, pilsētas audumā integrētas degradētas un nepilnīgi izmantotas teritorijas, veidoti Rīgas vēsturiskā centra paplašinājumi Maskavas priekšpilsētas virzienā un radīta jauna, būtiska saikne ar Daugavas kreiso krastu,» rakstīts vēstulē.

Centrā iecerēto pārbūvju mērogu un nozīmīgumu arhitekti salīdzina ar 1856.-1857. gadā pilsētas arhitekta Johana Daniela Felsko vadībā izstrādāto Rīgas pilsētas plānu, kas paredzēja vēsturisko nocietinājumu nojaukšanu, vaļņu ietverto pilsētas daļu savienojot ar priekšpilsētām, bet līdz tam neapbūvētajā teritorijā ap kanālu izveidojot bulvāru loku ar tajā izvietotām sabiedriskām ēkām.

«Apvienība «O+R+V+E+L» uzskata, ka «Rail Baltica» projekta arhitektūras un dizaina risinājumiem jābūt piedāvātiem kvalitātē, kas veido pievienotu vērtību Rīgas vēsturiskā centra pilsētvidei, lai saglabātu un vairotu Rīgas vēsturiskā centra kā UNESCO Pasaules mantojuma vietas vērtību. Šādi risināmi iegūstami vien atklāta, sabiedrībai pieejama un caurskatāma attīstības projekta ietvaros,» uzsver vēstules autori.

Jau ziņots, ka žūrija metu konkursā par «Rail Baltica» Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas centrālā multimodālā sabiedriskā transporta mezgla kompleksu apbūvi piešķīrusi divas otrās vietas. Tās piešķirtas tāpēc, ka neviens no darbiem neatbilda visām pasūtītāja prasībām. Uzvarētāji konkursā ir arhitekti no Dānijas («PLH Arkitekter A/S» sadarbībā ar «COWI A/S»), kā arī Latvijas SIA «Outofbox» (sadarbībā ar SIA «RUUME arhitekti», SIA «Vektors T», SIA «E.Daniševska birojs» un SIA «Landshape»). Dānijas arhitekti iesniedza darbu ar devīzi R210G1A6, bet Latvijas arhitekti ar devīzi SMXL2022.

Iepirkumu par būvprojektēšanas un būvniecības darbiem plānots izsludināt nākamā gada sākumā. Būvprojekta izstrāde paredzēta 2019.gadā, savukārt būvniecība paredzēta līdz 2022.gadam.

Attiecīgais metu konkurss tika izsludināts jūlija sākumā. Tā mērķis bija iegūt piemērotāko metu Rīgas centrālajam multimodālā sabiedriskā transporta mezglam un «Rail Baltica» Rīgas dzelzceļa tiltam. Teritorija aizņem 14 hektārus, tā ietver Rīgas vēsturisko Centrālo dzelzceļa staciju, uzbērumu no Dzirnavu līdz Krasta ielai, kā arī plānoto «Rail Baltica» dzelzceļa tiltu pāri Daugavai.

Konkursam noteikta arī izpētes teritorija, kas ir aptuveni 59 ha, lai metu konkursa rezultātā iegūtu arī konkursa teritorijas kopējā ģenerālplāna attīstības priekšlikumus.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu