«Citadele Index»: Vairums Latvijas uzņēmēju strādā ar biznesa plānu - lielākoties gan «galvā», ne uz papīra

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AP/Scanpix

Mazliet vairāk nekā pusei jeb 54% Latvijas uzņēmēju ir biznesa plāns 2016.gadam, tiesa, rakstveidā tas sagatavots vien 19% uzņēmumu, bet «galvā» ir 35% uzņēmumu. Savukārt 46% nav izstrādāts biznesa plāns 2016.gadam. Visbiežāk biznesa plānu izstrādā ražošanas uzņēmumi, bet visretāk - būvnieki.

Šādus datus atklāj jaunākais «Citadele Index» pētījums.

Savu uzņēmējdarbību uz biznesa plānu visbiežāk balsta ražošanas uzņēmumi - tā atzina 65% šīs nozares uzņēmēju, tostarp rakstveidā tas sagatavots 27% nozares pārstāvju. Savukārt visretāk biznesa plānu izstrādā būvnieki - rakstveidā biznesa plāns ir vien 12% jomas uzņēmumu un «galvā» - 23%, bet vispār nav - 66% būvnieku.

Bankas «Citadele» ekonomists Mārtiņš Āboliņš uzskata, ka «gan ražotājiem, gan būvniekiem nepieciešama rūpīga uzņēmējdarbības plānošana. Uzņēmējiem ir jāzina tirgus, jāplāno izejmateriālu iegāde, jāpiesaista darbinieki. Ražotājiem, paredzot ražošanas izmaksas un iespējamo produkcijas realizācijas apjomu, efektīva apgrozāmo līdzekļu un krājumu plānošana var būtiski uzlabot uzņēmuma naudas plūsmas un finanšu darbības rezultātus. Turpretim būvniecību ietekmē daudzi ārējie faktori, tāpēc iespējas saplānot gadu uz priekšu ir sarežģīti. Latvijā būvniecības nozarē papildu privātajam sektoram lielu lomu spēlē valsts un pašvaldību pasūtījums. Tas savukārt lielākoties saistīts ar Eiropas Savienības finansējuma pieejamību. Stabilitātes trūkums šo līdzekļu apguvē arī liedz uzņēmējiem izstrādāt objektīvi pamatotu biznesa plānu, pēc kura iespējams plānot attīstību.»

Āboliņš skaidro, ka biznesa plāns ir svarīgs, lai attīstītos. Bez precīza biznesa plāna nozīmīga summa bankas kredītā nav pieejama, kas ir būtiski būvniekiem un ražotājiem, īstenojot lielus projektus. Mazākiem uzņēmējiem, kam nepieciešams neliels bankas finansējums, to iespējams saņemt arī bez biznesa plāna un nodrošinājuma. Banka šādu kredītu piešķiršanai vērtē reālo uzņēmuma apgrozījumu, nevis biznesa plānu, skaidro Āboliņš.

«Citadele Index» pētījums liecina: jo lielāks ir uzņēmums, jo biežāk tam ir arī biznesa plāns. Lieliem uzņēmumiem ar darbinieku skaitu virs 250 darbiniekiem biznesa plāns ir gandrīz vienmēr - tāda nav vien 3% uzņēmumu. Uzņēmumos ar darbinieku skaitu no 50 līdz 249 biznesa plāns nav 12% uzņēmumu, bet uzņēmumos ar 10-49 darbiniekiem biznesa plāns nav izstrādāts 23% uzņēmumu. Savukārt maziem uzņēmumiem ar vienu līdz deviņiem darbiniekiem biznesa plāns nav 49% uzņēmumu.

Salīdzinoši biežāk biznesa plāns ir izstrādāts eksportējošiem uzņēmumiem - 66%, bet uz vietējo tirgu orientētiem uzņēmumiem biznesa plāns ir izstrādāts 51% uzņēmumu.

«Citadele Index» pētījuma pamatuzdevums ir no pirmavota - uzņēmumu vadītājiem un īpašniekiem - iegūt uzticamu ieskatu par ekonomisko stāvokli valstī un prognozi nākamajiem sešiem mēnešiem. Indekss tiek aprēķināts, Latvijā intervējot 750 dažādu nozaru un lieluma uzņēmumu īpašniekus un vadītājus par tādiem jautājumiem kā vispārējās ekonomiskās aktivitātes līmenis valstī un attiecīgajā uzņēmējdarbības nozarē, konkurences līmenis nozarē un dažādi uzņēmuma darbības rādītāji. Aptauju veic tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centrs SKDS reizi ceturksnī. Jaunākais pētījums veikts martā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu