LTRK: FM priekšlikumi PVN atmaksas kārtībai negatīvi ietekmēs uzņēmējus

BNS
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Evija Trifanova / LETA

Finanšu ministrija (FM) iesniegusi kārtējo ieceri 2016.gada valsts budžeta ieņēmumu papildināšanai, kas negatīvi ietekmēs uzņēmējus, pavēstīja Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) Sabiedrisko attiecību dienestā.

Lai arī valdība septembrī apstiprināja FM izstrādāto valsts budžeta projektu 2016.gadam, Saeimas atbildīgajai komisijai iesniegti vēl vairāki ministrijas sagatavoti jauninājumi un papildinājumi, paredzot papildu izdevumus uzņēmējiem, norāda LTRK.

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai iesniegti vairāki FM priekšlikumi pievienotās vērtības nodokļa (PVN) atmaksas kārtībai, no kuriem viens paredz, ka par vieglā transporta izmantošanu turpmāk uzņēmējs saņems atpakaļ tikai 50% no PVN līdzšinējo 80% vietā.

Pēc LTRK paustā, par pamatojumu izmaiņām FM norāda, ka uzņēmumu vieglais transports tiekot izmantots arī privātajām vajadzībām, lai gan nav veikti nekādi pamatoti mērījumi, lai to pierādītu. Veicot biedru aptauju, LTRK aprēķinājis, ka mazajam uzņēmējam, kurš maksā 500 eiro par vieglo automašīnu mēnesī, PVN veido 86 eiro, tādējādi valsts paturēs 43 eiro līdzšinējo 17 eiro vietā. Ieguvums esot papildu 11 miljoni eiro valsts budžetā.

LTRK viceprezidente Lienīte Caune atzīmēja, ka uzņēmēji ir šokēti par šo FM kārtējo jauninājumu, kas uzņēmējiem radīs papildu izdevumus.

«Diemžēl ierēdņi nav sapratuši, ka mazajam biznesam jau tā neklājas viegli un automašīna nav nekāda ekstra,

bet gan darbam nepieciešams pārvietošanās līdzeklis,» sacīja Caune.

Tāpat LTRK vērsa uzmanību uz to, ka

FM bija iespēja budžeta projektu izstrādāt daudzu mēnešu garumā, nevis pēdējā brīdī veikt izmaiņas un iesniegt tās brīdī,

kad Saeima jau pirmajā lasījumā projektu izskatījusi. «Šie ir kārtējie grozījumi, kas nav izdiskutēti ar sabiedrību un uzņēmējiem kopumā,» norādīja Caune, piebilstot.

LTRK uzsvēra, ka uzņēmējdarbības vides kvalitāte tieši ietekmē ieņēmumu apmēru valsts budžetā, tādējādi nodrošinot valsts darbā strādājošo algas, pensijas un citus izdevumus. Nepārdomāta nodokļu celšana vai maiņa varot radīt situāciju, ka pieaugs ēnu ekonomika, palielināsies uzņēmumu likvidācija, nelegālā nodarbība un emigrācija.

Jau ziņots, ka FM pēc nevalstiskā sektora iniciatīvas nākamā gada budžeta izskatīšanai otrajā lasījumā Saeimā ir iesniegusi priekšlikumus grozījumiem PVN likumā, kas paredz paplašināt PVN apgrieztās maksāšanas kārtības piemērošanu.

Tāpat iesniegti priekšlikumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, lai risinātu problēmu ar vieglo transportlīdzekļu pārbūvi par kravas automobiļiem nodokļu optimizēšanas nolūkā. «Papildu FM piedāvā atbrīvot no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas tos uzņēmējus, kuru turējumā ir fiziskas personas transportlīdzeklis,» iepriekš aģentūrai BNS pavēstīja FM Komunikācijas departamenta direktora vietniece Maija Straupmane.

Atbilstoši grozījumiem plānots noteikt arī priekšnodokļa atskaitīšanas ierobežojumu par vieglo pasažieru automašīnu iegādi un uzturēšanas izdevumiem 50% apmērā esošo 20% vietā. Izvērtējot pašreizējo situāciju, konstatēts, ka faktiskā vieglo pasažieru automašīnu izmantošana privātajām vajadzībām ir daudz lielāka nekā 20% un varētu veidot apmēram 50%. «Arī citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kurās ir ieviests šāds regulējums, priekšnodokļa atskaitīšanas ierobežojums ir noteikts vismaz 50% apmērā, bet atsevišķās dalībvalstīs priekšnodokļa ierobežojums ir pat 100%,» skaidroja Straupmane.

Savukārt, lai risinātu konstatēto problēmu par vieglo transportlīdzekļu (M1 kategorija) pārbūvi par kravas automobiļiem (N1 kategorija) nodokļu optimizēšanas nolūkā, kā iespaidā ir iespēja maksāt mazāku transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmi un uzņēmējiem nemaksāt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli vispār, FM iesniegusi priekšlikumus grozījumiem arī Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā.

Straupmane norādīja, ka priekšlikumi paredz palielināt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes kravas automobiļiem, tādējādi izlīdzinot nodokļa likmes ar tāda paša veida vieglajiem automobiļiem. Tāpat plānots noteikt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa samaksu par kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 3000 kilogramiem, kas ir reģistrēti kā kravas furgoni un kam ir vairāk nekā trīs sēdvietas.

Papildus FM ir piedāvājusi atbrīvot tos uzņēmējus no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas, kuru turējumā ir fiziskas personas transportlīdzeklis un šī fiziskā persona ir reģistrējusi savu saimniecisko darbību Valsts ieņēmumu dienestā. «Attiecīgi tie uzņēmēji, kuri uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli būs samaksājuši saskaņā ar šo priekšlikumu sākot no 2016.gada 1.janvāra varēs pieprasīt šī nodokļa atmaksu,» atzīmēja Straupmane.

Likumprojektus par 2016.gada budžetu un vidēja termiņa budžeta ietvaru Saeimā otrajā lasījumā plānots izskatīt 30.novembrī.

LTRK ir brīvprātīga, politiski neitrāla biedrība, kurā apvienojušies visu Latvijas reģionu un tautsaimniecības nozaru mikro, mazie, vidējie un lielie uzņēmumi. Pēc biedru skaita LTRK ir lielākā uzņēmēju nevalstiskā organizācija. LTRK pārstāv 1,4 tūkstošu uzņēmumu, 59 nozaru asociāciju, sešu pilsētu uzņēmēju klubu un 14 citu uzņēmēju apvienību intereses valsts un pašvaldību institūcijās.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu