LB ekonomiste: Iepriecinoša ir arī niecīgā mazumtirdzniecības izaugsme

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Lūka/LETA

Lai arī mazumtirdzniecības apgrozījums otrajā ceturksnī salīdzinājumā ar pirmo ceturksni palielinājies ir tikai nedaudz - par 0,5%, arī tas vērtējams pozitīvi, uzskata Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Rutkovska.

«Otrais ceturkšņa nozares sniegums pirmajā mirklī šķiet tikpat skumjš kā šīs vasaras laikapstākļi, tomēr tā gluži nav - arī šāds rezultāts vērtējams kā labs, jo ļoti straujās izaugsmes dēļ pirmajā ceturksnī varēja gaidīt kritumu,» vietnē «Makroekonomika.lv» raksta Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Rutkovska.

Turklāt gada pieauguma temps joprojām ir saglabājies augsts, salīdzinājumā ar 2014.gada otro ceturksni augot par 5,2%.

«Jāatzīst, ka vismaz aprīlī es gaidīju prāvu kritumu, jo pērn siltajās Lieldienu brīvdienās pārdošanas apjomi sasniedza ļoti augstu līmeni, un tik labu rezultātu šogad nebija pamata gaidīt. Siltas un garas Lieldienas brīvdienas nebija tikai Latvijas fenomens, strauju izaugsmi pērnā gada aprīlī varēja novērot arī citviet Eiropā, īpaši mūsu kaimiņvalstīs, lai gan visspilgtāk «pīķis» iezīmējās tieši Latvijā. Savukārt labā pārdošanas apjomu izaugsme šā gada pirmajā ceturksnī bija redzama tikai Latvijā,» raksta Rutkovska.

Viņa norāda, ka tas galvenokārt saistāms ar zemākas bāzes efektu - faktu, ka 2014.gada janvārī-februārī pēc eiro ieviešanas pircēju aktivitāte bija kūtrāka. To noteica prāvāki skaidrās naudas (latos) tēriņi pirms gadu mijas un neliela uzkrājumu atjaunošanas tendence jau eiro valūtā. Uz pagājušā gada snieguma fona 2015.gada sākumā mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums izskatās iespaidīgs, norāda ekonomiste.

Pārdošanas apjomu kritums pirmajos mēnešos pēc eiro ieviešanas bija vērojams arī Igaunijā 2011.gadā. Rutkovska atzīst, ka Lietuvā šīs īstermiņa svārstības valūtas maiņas dēļ nebija tik asas, lai gan neliels kritums 2015.gada janvārī patiešām ir redzams.

Tirdzniecības apgrozījumu gan ietekmē vēl daudzi citi faktori - pirktspējas pieaugums, ēnu ekonomikas mazināšanās (īpaši degvielas pārdošanas segmentā), laikapstākļi, ārvalstu viesu pirkumi un citi faktori, piebilst Rutkovska.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu