Strautiņš: Šogad kopumā sagaidāmais mazumtirdzniecības pieaugums ir 4-5% robežās

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Čīka / LETA

Šogad kopumā sagaidāmais mazumtirdzniecības pieaugums ir 4-5% robežās, norāda «DNB bankas» ekonomikas eksperts Pēteris Strautiņš.

Viņš atzīmē, ka prognozes par ekonomikas pieaugumu šim gadam līdz šim ir piesardzīgas ne bez iemesla. Krievija un ar to cieši saistītās valstis joprojām ir nozīmīgi tirgi. Pagājušajā gada beigās to ekonomika eiro izteiksmē strauji saruka.

Taču ar patēriņu Latvijā saistītām nozarēm šis gads solās būt labs un ziņas par mazumtirdzniecības apgrozījumu janvārī ar šo pieņēmumu saskan gluži labi. Latvijas ekonomika nevar ilgstoši strauji attīstīties bez strauja eksporta kāpuma, taču pāris gadus relatīvas eksporta nīkulības tā var pārdzīvot, atzīst Strautiņš.

«Saite, kas savieno eksporta un iekšzemes pieprasījuma sektorus nav kā «cieta» sakabe starp dzelzceļa vagoniem, bet drīzāk kā gumija. Šobrīd iekšzemes pieprasījums vēl gūst labumu no sākotnējā grūdiena, ko ekonomikai deva ļoti straujais eksporta pieaugums 2010.-2012.gadā. Nav tā, ka eksports būtu pilnīgi stāvējis uz vietas kopš tā brīža, turklāt

šī gada otrā puse un 2016.gads eksportam solās būt ļoti labi,»

norāda Strautiņš.

Janvārī nozare pēc eiro ieviešanai sekojošā vājuma brīža, ko veicināja lielāku skaitļu radītā cenu kāpuma sajūta, sāka jau iešūpoties pagājušā gada nogalē. Tam pateicoties, gada kāpums janvārī sasniedza 6,7%.

Par spīti joprojām sarūkošajam iedzīvotāju skaitam, pārtikas pārdošana gada griezumā auga par 5%, kas parāda, ka arī šādā situācijā apgrozījumu iespējams audzēt, pārdodot kvalitatīvākus produktus. «Nepārtikas preču apgrozījums auga straujāk, par 7,8%, kam īpašs izskaidrojums nav jāmeklē, jo

cilvēku tieksme pēc ērtības un greznības atšķirībā no viņu vēderiem ir bezizmēra,»

skaidro Strautiņš.

Mājsaimniecības elektropreces bija viena no kategorijām, kuras pagājušā gada sākumā stagnēja, bet jaunākajos datos gada pieaugums sasniedzis 57,1%. Sporta preces pārdotas par 25,6% vairāk nekā pirms gada, labi attīstās arī mēbeļu pārdošana.

Strauji janvārī auga degvielas noiets - par 11% pret pagājušā gada janvāri, tas labi sekmējas jau kopš augusta. Strautiņš norāda, ka tas liecina par to, ka patērētāji reaģē uz cenu kritumu ar intensīvāku braukāšanu.

«Degvielas pārdošanas kāpumam nav izšķirošas ietekmes uz mazumtirdzniecību kopumā, bez šī produkta apgrozījums nozarē gada griezumā būtu kāpis par 5,9%. Daļa naftas cenu radītā izmaksu samazinājuma tiek novirzīta, lai pirktu vairāk degvielas, daļa - citu preču pirkšanai un uzkrājumiem,» atzīmē Strautiņš.

Kā ziņots, šī gada janvārī mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,7%. Gada griezumā kāpums janvārī bija 6,7%, pārtikas preču grupā pieaugot par 5%, bet nepārtikas preču tirdzniecības apjomā - par 7,8%, tai skaitā autodegvielas mazumtirdzniecībā - par 11%.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu