Lubāns: PV gaida izdevīgu brīdi vilcienu iegādei; situācija pasaulē mainās

BNS
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Lūka/LETA

Pēdējā pusgada laikā situācija pasaulē ļoti mainās un pasažieru pārvadātājs pa dzelzceļu «Pasažieru vilciens» (PV) gaida izdevīgāko brīdi jaunu vilcienu iegādei, sacīja PV valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns.

«Pēdējā pusgada laikā situācija pasaulē ļoti mainās. Mēs esam izanalizējuši gan Eiropas, gan citu kontinentu ražotāju piedāvājumus un esam identificējuši tos vilcienu tehniskos parametrus, kas mūsu gadījumā ir visizdevīgākie. Tā kā

Eiropas Savienības līdzfinansējums vairs nav pieejams, tad ir pilnīgi skaidrs, ka vilcieni mums ir jāpērk par saviem līdzekļiem

un tie ir jāaizņemas. Valūtu kursu svārstības pēdējā pusgada laikā ir bijušas pietiekami straujas. Mēs tam sekojam līdzi un mēģinām atrast īsto brīdi, kad ir izdevīgi nosacījumi finanšu līdzekļu piesaistei. Šveices franka kursa pieaugums, Krievijas rubļa vājums tiešā veidā ietekmē šo valstu ražotājus un vilcienu pasūtījumus. Mēs šīs viļņveida līnijas mēģinām salikt kopā, lai trāpītu īstajā brīdī un dabūtu pietiekami labu piedāvājumu vilcienu piegādēm un vienlaikus pietiekami labu piedāvājumu finanšu piesaistei,» klāstīja Lubāns.

Vienlaikus viņš minēja, ka

kompānija iesniegusi pieteikumu vilcienu iegādei aptuveni 300 miljonu apmērā

tā sauktajam Eiropas Komisijas prezidenta Žana Kolda Junkera investīciju plānam, taču, tā kā plāna nosacījumi un laiks, kad tas sāks darboties, nav skaidrs, iespēja vilcienu iegādes darījumu finansēt no attiecīgajiem līdzekļiem ir alternatīva, ja neizdodas piesaistīt finansējumu komercbankās.

Pēc viņa teiktā, vilcienu noma, kā to paredzēja iepriekšējais PV neveiksmīgais vilcienu iepirkums, vairs nav aktuāla. «Variants, pie kā mēs tālāk strādājam, ir finanšu līdzekļu aizņemšanās un vilcienu iegāde. Ir iespējams arī komplekss risinājums, jo dažkārt ražotājiem ir pieejami labi finanšu aizdevumu nosacījumi savās valstīs. Tādēļ,

iespējams, ka ir arī kombinētais piedāvājums – vilciens kopā ar finansējumu no viena piegādātāja.

Taču tas, kā jau es teicu, būs atkarīgs no situācijas konkrētajā brīdī,» teica Lubāns.

Savukārt, komentējot kredīta atdošanu, ņemot vērā PV finansiālo situāciju, viņš atzīmēja, ka situācija neizskatās nemaz tik bezcerīga. «Līdzekļi, no kuriem atmaksāt, var būt tikai mūsu pašu. Saliekot kopā ieņēmumu un izdevumu sadaļu pēc elektrovilcienu iegādes, situācija nemaz tik bezcerīga neizskatās. Mūsu galvenā garantija ir pakalpojuma pasūtījuma līgums ar valsti. Tas nozīmē, ka mums ir garantēts darbs, nevis nauda, kura šodien ir un rīt nav, bet garantēts darbs līdz pat 2031.gadam. Ir arī dažādi scenāriji, kā mēs varam vienoties par jauno vilcienu amortizācijas laiku, daļu izmaksu iekļaujot mūsu amortizācijā un attiecīgi pašizmaksā. Tāpat būtiski ir tas, ka samazināsies gan izdevumi par vilcienu ekspluatāciju, gan to remontiem un uzturēšanas darbiem. Turklāt būtiski samazināsies. Šobrīd elektrovilcienu remontos mēs gadā ieguldām, rupji rēķinot, viena vilciena vērtību. Ir pilnīgi skaidrs, ka pirmajos gados šādu izmaksu vienkārši nebūs. Tas pats attiecas uz ekspluatāciju. Ja tagad vilcienu apkope ir jāveic ik pārdienas, tad jauniem vilcieniem, atkarībā no tehniskās specifikācijas, apkope nebūs nepieciešama pat vairākas nedēļas vienkārši daudz modernāko tehnoloģiju dēļ,» klāstīja uzņēmuma vadītājs.

Lubāns minēja, ka ir iespējami dažādi varianti par to, cik ilgā laikā kredītu varētu atdot.

«Piemēram, mēs amortizācijas periodu varam noteikt līdz brīdim, kad mums beidzas pasūtījuma līgums un garantētais darbs. Otra versija ir iziet no vilcienu kalpošanas laika, kas ir 30 vai 40 gadi. Tur tiešām pastāv dažādas variācijas, un tās izkristalizēsies sarunās par to, cik vilciens maksā, kāda ir aizdotās naudas vērtība procentos utt. Tad mēs arī piedāvāsim modeli, kā ar šīm izmaksām tikt galā,» viņš stāstīja.

PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas «Latvijas Dzelzceļš» veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija «Latvijas Dzelzceļa» meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu