Nepatīkamie pārsteigumi ar elektrības patēriņu: pēkšņi rādījums uzlec līdz 755 kWh

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: flickr.com/dickdotcom

Iepriekšējos gados vidējais elektrības patēriņš mēnesī bija 330 kWh, bet pēc skaitītāju maiņas tas pēkšņi pieauga līdz 755 kWh, - tā portālam TVNET raksta lasītāja Ligita. Viņa ir viena no tiem cilvēkiem, kura ar TVNET sazinājās pēc publikācijas par ģimeni, kurai pēc elektrības skaitītāju maiņas būtiski pieauga patērētās elektrības apjoms un līdz ar to arī rēķins. Vairāki lasītāji ziņoja par līdzīgiem novērojumiem, bet Sadales tīkls uzsvēra - viedie skaitītāji nepalielina elektrības patēriņu. Kā tad īsti ir?

Ogrēniešu patēriņš uzlec līdz 755 kWh

Lasītāja Ligita rakstīja: «Dzīvojam Ogrē, nelielā privātmājā divi cilvēki. Iepriekšējo gadu vidējais patēriņš, par kuru maksāju, bija 330 kWh. Gadā notērēju apmēram 4000 kWh, pēdējos gadus kontrolēju. 27.11.2014. nomainīja skaitītāju uz moderno. Tagad atnāca rēķins par mēneša patēriņu 755,72 kWh.

Neesam neko no elektroierīcēm ne mainījuši, ne izmetuši. Patēriņš vecais, tikai rādījums tāds, kāds ir vajadzīgs «Latvenergo»! Pēc šā patēriņa mums diennaktī jātērē 24 kWh. Tagad rakstu katru dienu, un to var redzēt arī Latvenergo mājas lapā - tur vidējais patēriņš sanāk 10 kWh, jo no darba esam tikai vakarā mājās, tad arī lietojam elektrību.

Nezinām, ko ar šīm bezkaunībām darīt, jo pārstāvji masu medijos jau nepaskaidro, kāpēc tas tā ir, tikai stāsta, cik labi klientam būs kontrolēt. Patlaban lielais labums ir tikai «Latvenergo».»

Trīs reizes lielāks patēriņš

Cits lasītājs rakstīja: «Arī mūsu mājā novembra beigās nomainīja skaitītāju un ielika Moldāvijā ražotu kasti, kas arī saskaitīja trīs reizes lielāku rēķinu. Sacēlu lielu traci «Latvenergo», kas arī mani mierināja un nekaunīgi stāstīja, cik tie ir labi skaitītāji.

Bet mēs atslēdzām pie skaitītāja visus korķus. Jūs varat iedomāties - skaitītājs labi skaitīja pat pie visas izslēgtās mājas.

Tas nozīmē, ka no attāluma ne tikai pārbauda, bet arī pagriež tik, cik apetīte atļauj, tā ka tas, ko stāsta, ir meli un kārtējā cilvēku muļķošana.»

Šoks par patēriņu pie tiem pašiem paradumiem

Lasītāja Anna rakstīja: «Man arī tā pati situācija - kad uzlika jauno skaitītāju, elektrības patēriņš pacēlās. Mēs esam šokā, lietojam visas tās pašas elektroierīces, paši neko neesam mainījuši. Visus šos gadus bija 200 kWh, bet tagad pēkšņi bija 500 kWh. Es varu pieļaut, ka šis skaitītājs ir jutīgs, nu ka līdz ar jauno skaitītāju elektrības patēriņš var palielināties par 50 kWh, bet ne jau par 300 kWh, tas ir absurds!

Sadales tīkli nevarot paskaidrot, kāpēc tāds pieaugums. Tad sanāk, ka elektrība tagad būs luksuspakalpojums. Sanāk, ka agrāk - visus iepriekšējos gadus - «Latvenergo» sevi mānījuši un ka skaitītāji, kurus viņi pārbauda it kā katru gadu, melo. «Latvenergo» teica, ka tarifs saglabāsies tāds pats, bet bija 0,15 eiro, turpretī tagad ir 0,167 eiro par kWh.

Man liekas, ka tā ir cilvēku muļķošana, apzagšana.

Monopolistiem atļauts viss, bet algas pie mums ir ļoti zemas, un cilvēki, kuri visu laiku godīgi maksā rēķinus, tagad būs maksātnespējīgi.»

Patēriņš pieaug par 12%

Savukārt Edgars rakstīja, ka viņam līdz ar viedo skaitītāju patēriņš palielinājās apmēram par 12%.

«Nevarētu būt iepriekšējā skaitītājā tik liela kļūda, jo tas tika mainīts tikai pirms aptuveni trim gadiem. «Sadales tīkla» operatori ir mācīti teikt pareizās atbildes, bet ir aizdomas, ka «viedie» strādā par labu «Sadales tīklam».»

Viedie skaitītāji nepalielina elektrības patēriņu

Savukārt AS «Sadales tīkls» komunikācijas speciāliste Tatjana Smirnova, iepazinusies ar lasītāju aprakstītajām situācijām, TVNET uzsvēra, ka viedo elektroenerģijas skaitītāju ieviešana nepalielina elektroenerģijas patēriņu klientu objektos un maksājumus par patērēto elektroenerģiju.

Ikviens klientam uzstādītais elektroenerģijas skaitītājs, tostarp arī viedais elektroenerģijas skaitītājs, atbilst Eiropas Savienības direktīvas 2004/22/EK «Par mērinstrumentiem» prasībām, tādēļ «Sadales tīkls» atkārtoti aicina iedzīvotājus izprast, ka modernizācijas rezultātā uzstādītie

viedie elektroenerģijas skaitītāji uzskaita elektroenerģiju tikpat precīzi kā iepriekš mājsaimniecībās uzstādītie.

Būtiskākās atšķirības starp «parasto» – indukcijas vai elektronisko - elektroenerģijas skaitītāju un viedo skaitītāju ir, ka viedais skaitītājs nodrošina gan patērētās, gan sadales tīklā nodotās elektroenerģijas uzskaiti vairākās tarifu zonās, kā arī sniedz iespēju veikt NETO norēķinus, ja klientam ir mikroģenerators. Tie nodrošina klientus ar detalizētu informāciju par to elektroenerģijas patēriņu, veicina energoefektivitātes pasākumus un samazina nepieciešamību apmeklēt klientu objektus, lai veiktu patērētās elektrības uzskaites pārbaudes, kā arī bojājumu gadījumos attālināti paziņo uzņēmumam par radušos problēmu.

Izvērtējot saņemtos jautājumus, «Sadales tīkls» secina, ka visbiežāk klientu jautājumi, ņemot vērā jauno tirgus situāciju, ir saistīti ar elektroenerģijas piedāvājumiem un norēķinu veidiem.

«Sadales tīkls» uzsver, ka katra situācija ir jāizskata individuāli, un aicina iedzīvotājus sazināties ar elektroenerģijas tirgotāju

un risināt jautājumus par norēķiniem vai saņemtajiem rēķiniem. «Sadales tīkls» iesaka klientiem sekot līdzi savam elektroenerģijas patēriņam, jo, mainoties iekārtu lietošanas paradumiem vai ja tiek iegādātas jaunas vai izmantotas nolietojušās un bojātas elektroiekārtas, elektroenerģijas patēriņš mājsaimniecībā var mainīties un arī būtiski pieaugt.

Līdz ar viedā skaitītāja uzstādīšanu klients varēs sekot līdzi savam ikstundas elektroenerģijas patēriņam, kā arī norēķināties par iepriekšējā mēnesī faktiski patērēto elektroenerģiju.

Veicot elektroenerģijas skaitītāja nomaiņu, «Sadales tīkls» informē klientu gan par elektroenerģijas skaitītāja rādījumu, ar kādu ir noņemts iepriekšējais skaitītājs un līdz kuram klientam ir jānorēķinās, gan par jauno skaitītāju. Kļūstot par tirgus dalībnieku un sākot norēķināties atbilstoši savam izvēlētajam elektroenerģijas piedāvājumam, bija īpaši svarīgi salīdzināt apmaksātos un faktiskos skaitītāja rādījumus janvāra sākumā.

Janvārī, veicot maksājumu par decembrī patērēto elektroenerģiju, klientiem vēl bija iespēja norēķināties atbilstoši regulētiem tarifiem, savukārt

no februāra maksājuma lielumu par janvāri aprēķina klienta izvēlēts tirgotājs atbilstoši izvēlētajam piedāvājumam.

Ja klients maksājumus nav salīdzinājis vai janvārī nav veicis maksājumu par aizvadītajā gadā patērēto elektroenerģiju, var izveidoties situācija, ka par iepriekš patērēto elektroenerģiju jāmaksā jau pēc brīvā tirgus cenas.

Veic papildu ekspertīzes

Lai apstiprinātu viedo elektroenerģijas skaitītāju darbības precizitāti, «Sadales tīkls» pēc klientu lūguma divas reizes ir nodevis viedos elektroenerģijas skaitītājus ekspertīzei, ko veica Lietuvas uzņēmums ELGAMA-ELEKTRONIKA. Ekspertīzes rezultāti apliecina, ka skaitītāju darbības precizitāte atbilst ražotāja norādītajai precizitātes klasei saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas Nr. 2004/22/EK prasībām.

Viedo elektroenerģijas skaitītāju ietekmi uz energoefektivitātes veicināšanu apliecina arī 2013.gadā realizētais AS «Latvenergo» viedo tehnoloģiju pilotprojekts mājsaimniecībām. Projektā tika iekļautas 500 mājsaimniecības, kurām «Sadales tīkls» uzstādīja viedos elektroenerģijas skaitītājus. Projekta ietvaros klientiem tika nodrošināta piekļuve aktuālajiem elektroenerģijas patēriņa datiem, izmantojot klientu portālu un viedtālruņu aplikāciju.

Projekta rezultāti uzrāda pārliecinošu elektroenerģijas patēriņa samazinājumu,

kas apliecina, ka detalizēta elektroenerģijas patēriņa informācija klientiem ļauj labāk izvērtēt savus elektroenerģijas lietošanas paradumus un samazināt kopējo elektroenerģijas patēriņu.

Klientus, kuru elektroenerģijas skaitītājs darbojas brīdī, kad ir izslēgts dzīvojamās mājas vai dzīvokļa drošības slēdzis vai drošinātājs, aicinām zvanīt uz «Sadales tīkla» bezmaksas bojājumu pieteikšanas tālr. 80200404 vai rakstīt uz e-pastu st@sadalestikls.lv, norādot objekta adresi un sniedzot precizētu aprakstu. «Sadales tīkls» operatīvi reaģē uz klientu sniegto informāciju, un pēc saņemtās informācijas uzņēmuma darbinieki veic objekta pārbaudi, lai pārliecinātos, ka objektā uzstādītais elektroenerģijas skaitītājs nav bojāts vai netiek veikta nelikumīga elektroenerģijas lietošana.

«Latvenergo» komentārs par norēķiniem un skaitītāju rādījumu

Paralēli «Sadales tīkla» sagatavotajai informācijai par viedajiem skaitītājiem publicējam arī «Latvenergo» komentāru par norēķiniem un skaitītāju rādījumu. Vienlaikus uzņēmuma preses sekretāre Ivita Bidere TVNET piebilda, ka konkrētiem klientiem ir individuālas situācijas, kuras, nezinot adreses, uzņēmums nevar noskaidrot.

«Latvenergo» pārstāve sniedza šādu komentāru: «Ņemot vērā, ka ar janvāri notika pāreja no fiksētā tarifa uz brīvo tirgu, par elektroenerģiju, kas tika patērēta vēl pagājušā gada decembrī, pēc iepriekšējā tarifa bija jānorēķinās janvārī. Šo informāciju klientiem janvārī atgādinājām arī ar reklāmu palīdzību gan radio, gan TV. Tātad decembra beigas bija laiks, kad klientiem bija jāsalīdzina savi apmaksātie un faktiskie rādītāji, lai neizveidotos situācija, ka par iepriekš patērēto elektroenerģiju samaksa jāveic jau pēc brīvā tirgus cenas.

Taču rēķināmies ar to, ka katrs gadījums ir individuāls, tādēļ,

ja neparedzētu apstākļu dēļ ir radusies situācija, kuras dēļ klients nav norēķinājies janvārī par decembrī patērēto elektroenerģiju, lūdzam sazināties ar «Latvenergo».

Ja klients izrādīs šādu iniciatīvu, tad, balstoties uz klienta vidējo ikmēneša patēriņu, varēsim par decembrī patērētajām kilovatstundām piemērot vēl decembrī spēkā esošo tarifu.

Elektroenerģijas tirgus liberalizācija ir mainījusi arī norēķinu kārtību. Līdz šim norēķini notika pēc t.s. pašdeklarēšanās, kad klients pats apmaksāja elektroenerģiju vai nu pēc faktiskā patēriņa, vai arī konkrētu summu, nesalīdzinot to ar ikmēneša patēriņu. Nereti tas nozīmēja atšķirības starp apmaksāto un faktisko patēriņu, piemēram, ja klients ik mēnesi samaksāja tik, cik iespējams atļauties, nevis pēc skaitītāja rādījuma. Lai varētu fiksēt skaitītāja rādījumus un salīdzināt norēķinu situāciju, vismaz reizi gadā notiek kontrolapgaitas, kurās tiek fiksēts skaitītāja rādījums, un par to klientam tiek nosūtīts norēķinu pārskats.»

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu