LPPA: Pasažieru pārvadātājiem draud bankroti (5)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Lūka / LETA

Sabiedriskā transporta nozares uzņēmumiem tuvāko mēnešu laikā draud maksātnespējas pieteikumi un bankroti, norāda biedrībā «Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija» (LPPA).

Biedrība esot «patiesi sašutusi» par atbildīgo institūciju «izlikšanos», ka ar sabiedriskā transporta pakalpojumu zaudējumu segšanu viss ir vislabākajā kārtībā. Piektdien, 25.aprīlī, kārtējā Sabiedriskās transporta padomes sēdē tikšot lemts par samazinātu avansa maksājumu pārskaitīšanu uzņēmumiem, kuriem, pēc VSIA «Autotransporta direkcija» veiktajiem aprēķiniem, ir izveidojušās pārmaksas par 2013.gadā sniegtajiem pakalpojumiem. «Lai gan uzņēmumiem izdevumi ir attaisnoti, tomēr, ņemot vērā aprēķinus, daļu zaudējumu valsts negrib atzīt par pamatotiem,» skaidro LPPA.

Neraugoties uz vairākkārtējiem LPPA, nozares organizāciju un pārstāvju brīdinājumiem par situācijas negatīvo attīstību, Ministru kabinets 2012.gada maijā apstiprinājis noteikumus «Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifu». Šo noteikumu 1.pielikums stājoties spēkā ar 2013.gada 1.janvāri, bet tā ietekmes aina esot redzama patlaban, kad ir pagājis pilns pārskata gads.

«Diemžēl nu ir redzamas tās problēmas, uz kurām norādīja LPPA jau pirms noteikumu pieņemšanas. Pēc «vidējās temperatūras» kritērijiem uzņēmumiem, kuri pārsniedz aprēķināto pašizmaksu par vairāk nekā 5% pagājušogad un 3% turpmāk, netiks kompensēti zaudējumi, kuri pārsnieguši šo robežu. Līdz ar to tuvāko mēnešu laikā vairākiem uzņēmumiem, kuri veic vietējos pasažieru pārvadājumus Rīgas un Latgales plānošanas reģionu teritorijās, avansa maksājumi pēc pirmā pielikuma ir samazināti tik tālu, ka tiek apdraudētas naudas plūsmas uzņēmumos,» skaidro biedrībā.

Līdz ar to uzņēmumiem varot iestāties maksātnespējas draudi un tālāk jau jautājumu nerisināšanas gadījumā arī iespējami pārvadātāju uzņēmumu bankroti. Pārvadātāji līdz ar to vairs nevarēšot pasažieriem nodrošināt pārvietošanos, jo nebūs par ko iegādāties degvielu, samaksāt darba algas un nodokļus.

LPPA neesot saprotama «atbildīgo institūciju ignorance» pret normatīvo aktu neatbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem, noslēgtiem līgumiem un mazo un vidējo uzņēmumu hartai. Satiksmes ministrijas vēlme esot rast risinājumu nākotnē, kaut gan steidzami vajagot rīkoties jau šobrīd. «Ja līdz šim gadu no gada netika samērots maršrutu tīkla apjoms ar valsts budžetā pieejamo finansējumu, tad šogad pār pārvadātājiem kā «Damokla zobens» klāt ir problēma, kura traktējama kā Ministru kabineta (MK) noteikumu Nr.341 1.pielikums. Situācijas nopietnību pastiprina arī likumdevēja nevēlēšanās sakārtot likumisko bāzi nelegālo pasažieru pārvadātāju ierobežošanai,» skaidro biedrībā.

Izslavētais «veiksmes stāsts» neesot sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā, jo valsts esot iecerējusi tikt galā ar pašreizējiem maziem un vidējiem uzņēmējiem pasažieru pārvadājumos, kuri legāli nodrošina sabiedrisko transportu valstī reģionālajos vietējās un starppilsētu nozīmes maršrutos, darbavietas, nodokļu nomaksas un blakus nozaru pastāvēšanu.

Lai netiktu apdraudēta turpmāka sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšana reģionālajos starppilsētu un vietējās nozīmes maršrutos, LPPA pieprasa atbildīgajām institūcijām nekavējoties atcelt attiecīgo MK noteikumu 1.pielikumu un nodot noteikumus izvērtēšanai kompetentiem ekonomistiem un juristiem no zinātniskajām iestādēm, lai turpmāk izvairītos no eksperimentu veikšanas ar reāli strādājošiem uzņēmumiem.

Komentāri (5)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu