Vērtīga pieredze: Kā tapa kafeja Alīda? (76)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

«Pats grūtākais ir sākt. Apsēsties un nolemt, ka šodien sāku. Kad sākts un esi jau visā iekšā, tad jau vairs nevar izlekt – darbi jau notiek un nauda ir ieguldīta,» tā intervijā portālam TVNET saka cigoriņu kafejas* «Alīda» ražotāja Jolanta Ratniece. Viņa stāsta par savu biznesu, ko izveidojusi un attīstījusi pašā krīzes pilnbriedā. Kādreizējā grāmatvede savai uzņēmējdarbībai pievērsusies, gribēdama ko radošāku.

Jolanta par savas cigoriņu kafejas izgatavošanu aktīvāk sāka domāt pirms aptuveni trim gadiem, kad piedzima viņas trešais bērniņš. Līdz ar meitiņas piedzimšanu viņa vairs nevarēja dzert parasto kafiju un tādēļ nācās meklēt alternatīvas. Viņa iesēja cigoriņus un sāka gatavot savu kafiju līdzīgu tam dzērienam, kādu vārīja viņas vecmamma.

Smeļas ideju no vecmammas

Tieši no bērnības atmiņām Jolanta iedvesmojusies savas kafejas gatavošanā. Viņas vecmamma, kuras vārdu nes arī kafeja «Alīda», tagad debesīs noteikti priecājoties par mazmeitas veikumu. Jolantai pat esot sajūta, ka vecmamma visu laiku turot par viņu īkšķīti. «Labāku pieminekli viņai nevajag,» uzņēmēja saka, piebilstot, ka iecerējusi svinēt arī Alīdu vārdadienu 30.maijā. Vecmamma Alīda gan nepaspēja nobaudīt mazmeitas vārīto un tirgoto kafeju.

Pēc meitiņas piedzimšanas viņa ar pašas gatavoto kafeju cienāja arī draugus un tuviniekus, taču kafejas gatavošanas idejai kā uzņēmējdarbības veidam viņa noticējusi tikai pēc pazīstamā pavāra Mārtiņa Rītiņa saņemtajiem atzinības vārdiem.

Kad Mārtiņš Rītiņš uzķērās, tad noticēju, ka tā lieta aizies.
Jolanta māca tirgotājus, kā pareizi kafeju pagatavot – vislabāk to uzvārīt līdz pirmajam burbulim. Sliņķi kafejas pulverim var arī uzliet vienkārši verdošu ūdeni
Jolanta māca tirgotājus, kā pareizi kafeju pagatavot – vislabāk to uzvārīt līdz pirmajam burbulim. Sliņķi kafejas pulverim var arī uzliet vienkārši verdošu ūdeni Foto: TVNET

Jolanta stāsta, ka tikai sākumā kafejas pagatavošana šķiet sarežģīta. Ar laiku iemanoties. Taču, ja cilvēkam kafejas vārīšana ir par sarežģītu agriem darba dienu rītiem, viņš to var pagatavot vēlajām svētdienu brokastīm.

«Kas pierod, kļūst atkarīgs. Labā nozīmē,» viņa saka un norāda, ka kafejā nav nekā slikta – tajā nav kofeīna kā parastajā kafijā. Taču vienlaikus kafeja ir uzmundrinoša.

Cigoriņi kafejai dod rūgtumu, ozolzīles – stiprumu, burkāni – saldumu, bet mieži kafejas rūgtumu sašķeļ un padara vieglāku.

Jolanta apgalvo, ka cigoriņu kafeju bez bažām varot dzert arī bērni. Viņas vecmamma kafeju devusi arī lopiem, lai tiem uzlabotos veselība un apetīte. «Nekas slikts tas nav. Tā ir gadsimtiem pārbaudīta recepte.»

Kafeju iecienījuši ne vien tie cilvēki, kuri domā par savu veselību, bet arī vecie ļaudis, kuri vēlas ar šā dzēriena garšu un smaržu atcerēties bērnību.

Patlaban iespējams iegādāties arī Skrīveru mājas saldējumu ar “Alīdas” kafejas garšu. Bijusi arī ideja par piparkūkām ar šo īpatnējo cigoriņu smaržu un garšu
Patlaban iespējams iegādāties arī Skrīveru mājas saldējumu ar “Alīdas” kafejas garšu. Bijusi arī ideja par piparkūkām ar šo īpatnējo cigoriņu smaržu un garšu Foto: No personīgā arhīva
Jolantas mamma, iedvesmojoties no meitas panākumiem, sākusi gatavot savu kafeju.

Tad abas vienojušās sadalīt tirgu – mamma savu brūvējumu tirgos vietējā Viesītes pusē, bet Jolanta – pārējā Latvijā. Jolanta arī lūgusi mammu, lai tā nedempingo, jo kafejas izgatavošanā ieguldīts milzīgs darbs.

Cigoriņus un burkānus Jolanta audzē pati. Šogad cigoriņi auguši 22 vagās (aptuveni 200 metru garās). Nākamgad cigoriņu platības iecerētas lielākas. Lielajā ravēšanā iesaistās gan pati Jolanta, gan radi, gan strādnieki. Uzņēmēja cenšas, lai ravēšanai aizietu pēc iespējas mazāk naudas.

Ar burkāniem esot sarežģīti – pēc apstrādes un kaltēšanas no lielā burkānu vezuma pāri paliek tikai maza daļiņa. Nožuvumi esot milzīgi.

Izžāvējot burkānus, pāri paliek tikai 7% no tiem.

Pēc cigoriņu žāvēšanas paliek 15%.

Savukārt miežus uzņēmēja iegādājas no vietējiem zemniekiem. Tā kā šogad bijusi slikta bioloģisko miežu raža, nācies pirkt parastos.

Savukārt zīļu lasīšanā Jolanta piesaista skolēnus.

Skolēni par katru salasīto zīļu litru šogad saņēma 8 santīmus.

Pelnot naudu ekskursijām un citām vēlmēm, skolēni viņu šogad bombardējuši ar zīlēm. Kafejas pagatavošanai nederot kuras katras zīles – vislabākās esot lielās Latvijas zīles, nevis skaistās kanādiešu. Pēc salasīšanas katra zīle ar rokām tiek nomizota.

Nakts idejas – labas idejas

Viņa arī stāsta, ka daudz ideju savā biznesā rodas ne tikai darba laikā, bet arī, piemēram, naktīs. Tieši diennakts tumšajā laikā viņai iešāvies prātā, ka kafijas turziņas var aizdarīt līdzīgi kā dzīvnieku barības pakas - aizšujot. No rīta sieviete cēlusies augšā un pētījusi suņu barības paku aizdares, līdz iegādājusies speciālu šujmašīnu, kas aizšuj turziņas.

Savukārt cigoriņu kafejas logo viņa noskatījusi kādā vecā grāmatā. Jolantai logotipā attēlotā ozolzīle un ozola lapas saistās ar stabilitāti.

Tā ziemā izskatās kafejas fabrika. “Nav tā, ka mēs taisītu kaut kādā virtuvē,” Jolanta saka
Tā ziemā izskatās kafejas fabrika. “Nav tā, ka mēs taisītu kaut kādā virtuvē,” Jolanta saka Foto: No personīgā arhīva

Tā kā Jolantas uzņēmumam vajadzējis pamatlīdzekli, bet ne būvi, viņa cigoriņu ražošanu noorganizējusi pārvadājamā konteinera tipa ēkā. Aptuveni 12 metrus garā un 2,3 metrus platā telpā notiek viss ražošanas process – kafejas smalcināšana, grauzdēšana, iepakošana.

Ražotnes iekārtošanai pieiets radoši. Piemēram grauzdēšanai pielāgota profesionālo virtuvju mērču panna.

Bez pašas saimnieces uzņēmumā strādā divi pamatdarbinieki, bet vēl divus cilvēkus viņa piesaista, ja rodas vajadzība.

Saistībā ar biznesu izirst ģimene

Darbam Jolanta velta daudz laika. Tā kā uzņēmuma juridiskā adrese ir viņas dzīvoklī, tad jau no rīta pamostoties viņa ir darbā.

Sieviete vaļsirdīgi stāsta, biznesa dēļ pārtrūkusi viņas kopdzīve ar vīru. Uzņēmējiem ģimene bieži paliek otrajā plānā. Kaut arī mēģinājusi šīs abas svarīgās jomas sabalansēt, Jolanta atzīst, ka ar bērniem tas izdevies, bet ar vīru diemžēl ne. Viņa izsakās –

vīrieši laikam neciena stipras sievietes sev blakus.

«Vīrietis uzskata, ka viņam jānes mājās medījums. Bet dzīve ir dzīve. Ja sieviete redz, ka viņa var pavilkt to mamutu...» Jolanta klusām filosofē.

Uzņēmēja arī uzsver, ka darbošanās ar kafeju viņai ir nevis pienākuma darbs, bet gan sirdslieta.

Cigoriņu lapas Jolanta izbaro buļļiem. Taču pazīstamais pavārs Mārtiņš Rītiņš, ar ko Jolanta arī sadarbojusies, no cigoriņu lapām pagatavo gardus ēdienus. Garšīga esot gaļa ar rīsiem, ietīta cigoriņu lapās. Pagatavo līdzīgi kā dolmu – vīnogu lapās tītu gaļu
Cigoriņu lapas Jolanta izbaro buļļiem. Taču pazīstamais pavārs Mārtiņš Rītiņš, ar ko Jolanta arī sadarbojusies, no cigoriņu lapām pagatavo gardus ēdienus. Garšīga esot gaļa ar rīsiem, ietīta cigoriņu lapās. Pagatavo līdzīgi kā dolmu – vīnogu lapās tītu gaļu Foto: No personīgā arhīva

Attieksmi jūt arī pircēji

Par sava biznesa veiksmi Jolanta uzskata īpašo produktu un spēju to pozicionēt. Kafejas ražošana viņai ir tik ļoti pie sirds, ka viņa par to ir gatava stāvēt un krist. Jolanta domā, ka arī pircēji jūt šo attieksmi.

Tā kā darbā Jolanta pavada daudz laika, tad pēc Jaunā gada, kad tirdzniecībā tradicionāli iestājas klusāks laiks, sieviete ietecējusi doties beidzot atvaļinājumā. Arī portāls TVNET novēl uzņēmējai labi atpūsties, lai pēc tam varētu ķerties pie jauniem darbiem!

Lūkojas eksporta virzienā

Patlaban Jolantas gatavoto dzēriena pulveri var iegādāties tikai Latvijā. Eksporta tirgus iekarošanai viņai patlaban pietrūkst ražošanas jaudu. Taču pozitīvas atsauksmes par kafeju Jolanta jau saņēmusi no vairākām valstīm, piemēram, Japānas, Itālijas, Zviedrijas un Vācijas. Tādēļ viņa pozitīvi izsakās par noieta tirgiem ārpus Latvijas

Latvijā kafejas konkurenti esot Tukumā ražotā cigoriņu kafija. Tai esot līdzīgs sastāvs, bet cita garša. Parasto kafiju Jolanta par kafejas konkurenti neuzskata.

Kafejas ražotāja uzsver – šai jomā, cerot uz ātru pelņu, nekas nesanāks.

Katram ieņēmumam pretī ir trīs izdevumi.

«Kurš brēc vairāk, tam arī dodu.»

Patlaban Jolanta pārdod aptuveni tūkstoti kafejas paciņu mēnesī. Vienas paciņas cena tirdzniecībā ir aptuveni divi lati, bet uzņēmēja to izplatītājiem pārdod par aptuveni pusotru latu.

Kafejas ražošanai 2009.gada vasarā dibināta SIA «RA 5». Īsta kafejas gatavošana tirgošanās sākās pirms aptuveni gada – 2009.gada decembra vidū saražoja pirmās partijas. Kopš tā laika kafeja jau iekarojusi Latvijas patērētāju uzticību – ražošanas apjomi visu laiku pieaug (lūdzu, skat. tabulā).

Šausmīgās papīru kaudzes

Jautāta par 2011.gada valsts budžetu un tajā ietvertajām nodokļu izmaņām, Jolanta dziļdomīgi klusē, bet pēc tam nosaka, ka nekāda viegluma nejūtot. Papīru esot šausmīgi daudz, turklāt daļa no tiem esot muļķīga. Piemēram, nevajadzīga esot prasība pēc kases aparāta izstādēs. Tas tikai palielinot uzņēmējas izdevumus un samazinot peļņu, jo šādas izmaksas viņa nevar atļauties ietvert preces cenā. «Tad pircēji sāktu protestēt.»

*Jolanta savu dzērienu dēvē par kafeju, kā senos laikos. Šo nosaukumu viņa noskatījusi vecos žurnālos. Sākumā viņa nav varējusi vienoties ar ierēdņiem par šāda pulvera nosaukumu, taču pēc tam izdevies atrast izeju – produkts ir grauzdēti cigoriņi, bet tā nosaukums ir «Kafeja «Alīda»».

SIA RA 5 realizētās pakas
MēnesisPakascena bez PVNApgrozījums
122971,5445,5
13891,5583,5
25051,5757,5
38231,51234,5
45101,5765
56721,51008
66071,5910,5
76831,51024,5
89111,51366,5
96451,5967,5
108961,51344
1113271,51990,5
82651,512397,5

P.S. Šis materiāls tapis portāla TVNET rakstu sērijas «Vērtīga pieredze» ietvaros. Šai stāstu sērijā rakstām par Latvijas uzņēmumiem, kuri veiksmīgi pārcietuši krīzes gadus un turpina attīstību.

Ar šiem rakstiem TVNET vēlas atbalstīt vietējos veiksmīgos un inovatīvos uzņēmējus, tādēļ par šiem materiāliem TVNET neprasa nekādu naudu. Par šiem rakstiem neviens TVNET nav maksājis. Un ja kādam labam uzņēmumam tā ir papildus reklāma, tad mēs par to tikai priecāsimies!

Ja arī tev zināms kāds Latvijas uzņēmums, kurš attīstījies krīzes iespaidā un par kura darbošanos būtu vērts uzzināt citiem, droši pavēsti to portālam, rakstot uz e-pasta adresi zinas@financenet.lv!

Komentāri (76)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu