Zināšanas grāmatvedībā – veiksmīga biznesa pamats (9)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Laiks, kad daļa vadītāju uz jebkāda rakstura jautājumiem par uzņēmuma grāmatvedību atbildēja: „Nē, es neko par šīm lietām nezinu! Jautājiet par to grāmatvedei, es taču esmu vadītājs!”, ir pagājis. Vadītāju attieksme ir mainījusies ne tikai valstī pastāvošās likumdošanas dēļ, - vadītāji ir sapratuši, ka zināšanas grāmatvedībā ir veiksmīga biznesa pats pamats.

Kopš 2000. gada 25. jūlija uzņēmuma vadītāja atbildību grāmatvedības organizācijas jautājumos reglamentē LR MK noteikumi Nr.243 „Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju”, kā arī LR Likums „Par grāmatvedību”. MK noteikumos ir noteikts, ka uzņēmumā ir jābūt izstrādātiem un uzņēmuma vadītāja apstiprinātiem grāmatvedības organizācijas dokumentiem, ir jānosaka grāmatveža pienākumi, tiesības un atbildība, kā arī jānodrošina grāmatvedības kontrole. Protams, pārliecinātāki un zinošāki šajos jautājumos pamatoti var justies tie vadītāji, kuru izglītība ir tieši saistīta ar finansēm vai ekonomiku, tomēr arī tie vadītāji, kas nav specializējušies kādā no iepriekš minētajām sfērām, var veiksmīgi darboties biznesā, papildinot zināšanas dažādos uzņēmuma vadības un grāmatvedības kursos. Vadītājam tā ir lieliska iespēja paskatīties uz savu uzņēmumu it kā no malas, analizēt un izvērtēt, cik daudz no prasībām uzņēmumā tiek pildītas. Šādos kursos varbūt pat tiek uzzinātas lietas, par kurām vadītājam nav bijusi informācija. Kursi jebkurā gadījuma ir jaunu kontaktu dibināšana, zināšanu apguve un iespēja padomāt, kur es esmu un cik daudz man vēl jāizdara, lai justos drošs likumdošanas priekšā. Pēdējos gados arvien palielinās to vadītāju īpatsvars, kuri uzskata par nepieciešamu papildināt savas zināšanas grāmatvedībā un vadības finansēs, un ne jau tāpēc, ka vadītājs jūt nepieciešamību kontrolēt grāmatvedi vai neuzticas viņam kā kompetentai personai. Ja vien uzņēmums nav monopolists un darbojas brīvā tirgus apstākļos, ikdienā tam ir bijušas pietiekami daudz iespējas pārliecināties par tirgus piesātinājumu un par to, ka ir vēl 100 citi, kas grib “iedurt mugurā”. Konkurence ir spēcīga, tāpēc šajā cīņā, kad uzņēmums ir opozīcijā ar citiem, arvien lielāku nozīmi iegūst vadītāja profesionalitāte. Lai konkurences apstākļos izdotos būt soli priekšā, ir nepieciešams ne tikai kompetents un izdarīgs kolektīvs, bet arī zinošs vadītājs. Protams, vēl tagad ir sastopami vadītāji, kas uzskata, ka ar grāmatvedības jautājumiem viņiem tomēr nav jānodarbojas, vien atbildot: „Es esmu vadītājs, es domāju par biznesu. Kam tad es algoju grāmatvedi?”. Tā kā bizness nav labdarība, bet gan nepieciešamība pelnīt naudu, vadītāju izteikumus par tā saukto “biznesu”, ir grūti skatīt šķirti no grāmatvedības. Tas nav iespējams, un to arī nevajag censties darīt. Grāmatvedība ir tiešs uzņēmuma darbības spogulis, respektīvi, nav iespējams realizēt vadītāja stratēģijas attiecībā uz biznesa paplašināšanu, jaunu darbinieku algošanu v.tml., ja nav zināmi uzņēmuma darbības finansiālie rādītāji. Grāmatvedība neatspoguļo tikai naudas plūsmu - cipari grāmatvedībā nav tikai skaitļu rindas, tāpēc, plānojot uzņēmuma paplašināšanos vai jaunu nozaru apgūšanu, svarīga nozīme ir uzņēmumā noteiktajām attīstības prioritātem un stratēģiskajam virzienam. 21.gs., runājot par grāmatvedību, diez vai vēl atrast vadītāju, kurš atskaišu gatavošanu redz kā papīra darbu ar kalkulatora palīdzību. Šodien grāmatvedības organizēšana savā attīstība ir aizgājusi tik tālu, ka komersantiem vien jāspēj orientēties plašajā grāmatvedības programmu piedāvājumā, lai izvēlētos savam uzņēmumam piemērotāko. Tā kā katrs uzņēmums ir individuāls, arī programmu izvēle un pielāgošana uzņemuma vajadzībām ir individuāla. Bieži vien atliek vien atbildēt uz tādiem vienkāršiem jautājumiem: ko tad mēs darām, kādas ir mūsu uzņēmuma prioritātes, kādi mēs būsim pēc gada u.tml., lai izdarītu pareizo izvēli un investētu naudu uzņēmumam vispiemērotākajā grāmatvedības aplikācijā. Par grāmatvedību tiešām var runāt gari un plaši, bet, šķiet, pavisam vienkāršā veidā tās nozīmi iespējams raksturot ar šādas frāzes palīdzību: ja uzņēmumam ir kādas problēmas, pirmais, pie kā vadītajs vēršas pēc informācijas, ir grāmatvedis. Vadītāji ir sapratuši grāmatvedības nozīmi uzņēmuma veiksmīgas pastāvēšanas un attīstības plānošanas kontekstā.

Komentāri (9)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu