Elektromobiļi Latvijā teju bez lietojuma - jāstāv dīkā

 

Latvijā reģistrēti 302 elektroautomobiļi; visvairāk 2014.gadā, kad dāsni tika dalīts līdzfinansējums to iegādei. Publiskās iestādes un komersanti nopirka 174 braucamos, un nu pēc trim gadiem secina - mašīnas lielākoties stāv dīkā pie uzlādes ierīces. Tieši šo iekārtu trūkums ir galvenais iemesls, kādēļ kā pārvietošanās līdzekli biežāk jāizvēlas parasto auto.

No Klimata pārmaiņu finansēšanas instrumenta iegādāti 174 elektromobiļi un uzstādītas 13 uzlādes stacijas Rīgā, Gulbenē, Siguldā, Ogrē, Tērvetes dabas parkā un Talsu novada Ģibuļu pagastā, vēsta portāls lsm.lv. Pirms trim gadiem, kad valsts dalīja naudu elektromobiļiem, plāni bija lielāki par realitāti – 201 automobilis un 29 uzlādes stacijas. Bez dāsnā valsts atbalsta kompānija pārdevusi tikai dažus «E-up» modeļus.

Viena no elektromobiļu privilēģijām ir iespēja Rīgas domes autostāvvietās mašīnu atstāt bez maksas.

Var nobraukt mazāk par solīto

Reklāma

Ķekavas novada pašvaldības autotransporta dispečers Mārtiņš Ansonskis ar nu jau gandrīz trīs gadus lietoto elektromobili «VW E-up». Ķekava ar 85% valsts atbalstu nopirkusi divus elektromobiļus. Abu cena bija 54 tūkstoši eiro. Ar vienu brauc bāriņtiesa, bet ar otru – pārējā domes administrācija. «Mašīnas kalpo ikdienas darba nodrošināšanai, lai tiktu no Daugmales līdz pat Dzērumiem.

Esam arī izveidojuši divus papildu uzlādes punktus, jo tā kapacitāte nav tāda, kā sākotnēji tika solīts. Īpaši ziemas periodā baterijas jauda krītas pat uz pusi,»

atzīst Ansonskis. Ar vienu uzlādes reizi tika solīta iespēja nobraukt 150 kilometru, taču realitātē ziemā tie ir tikai 80 kilometri.

Trūkst uzlādes staciju

Izmantojot uzlādes punktu, pie CSDD biroja Eizenšteina ielā Rīgā bieži vien ir pat trīs mašīnu rinda, katra lādējas pusstundu, tādēļ ceļš iekavējas par divām stundām. Pirms trim gadiem valsts mudināja pirkt elektromobiļus, solīja stacijas ik pēc 60 kilometriem. Taču ir tikai padsmit. Tā kā nav uzlādes iespēju, vidēji tikai pārdesmit kilometrus dienā ar savu elektromobili nobrauc arī Krimuldas novada dome, vēsta portāls lsm.lv.

Krimuldas izpilddirektors Laimonis Ozols arī saka – valsts reiz solīja atlaides elektrībai. «Nobraukums mums pašlaik diemžēl ir kāds 21 tūkstotis kilometru. Mēs īsti neiekļaujamies mērķos un sapņos, kā domājām, ka varēs braukt.

Bet tur jāsaka «pateicība» par neizveidoto tīklu. Vispirms bija jāizveido stacijas, tikai tad jāsāk mašīnas pārdot,»

uzskata Ozols. Valsts savulaik tāpat solīja 40% atlaidi elektrībai par enerģiju, ko izmanto elektromobiļiem. Taču atlaides nav, vēsta portāls lsm.lv.

Ātrās uzlādes stacijās Rīgā, Jūrmalā un Jelgavā šo pakalpojumu pagaidām piedāvā bez maksas. Savukārt tālākās vietās jau prasa naudu. Piemēram, Ērgļos par astoņu stundu ilgu uzlādi jāmaksā trīs eiro, bet kādu stundu palādēt ļaus par vienu eiro. Gulbenē cena ir pieci eiro, bet tur nodrošināta ātrā uzlāde, kas mašīnu gatavu tālākajam ceļam padara pusstundā.

Izlietotais KPFI finansējums: elektromobiļiem 2 794 390 eiro, uzlādes stacijām – 177 891 eiro.

Populārākās elektromobiļu markas:

VW E-up – 134,

Nissan e-NV200 – 19,

BMW i3 – 11,

citu modeļu automašīnas, t.sk., Citroen Berlingo, Tesla Model S, Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV, vēsta portāls lsm.lv

Tomēr ministrijas Klimata pārmaiņu departamenta direktore Ilze Prūse kritikai, ka uzlādes staciju ir pārāk maz, piekrist negrib. Tas bijis pilotprojekts, lai Latviju iepazīstinātu ar elektromobiļiem. Ceļu satiksmes drošības direkcija ir noteikta kā elektromobilitātes koordinētāja. Atbilstoši projekta gaitai CSDD tuvākajā laikā plāno uzstādīt pirmās 30 uzlādes stacijas uz lielajām šosejām. Vēl 40 uzlādes staciju CSDD sola nākamajā gadā, kad tās uzliks arī uz mazākiem ceļiem un bijušo rajonu centros. Otrajā kārtā plānotas vēl 80 stacijas reģionālajos ceļos un lielākajās apdzīvotajās, šo projektu noslēgs 2020.gadā.

Cena pagaidām nav zināma, taču tā būs izdevīgāka nekā benzīna vai dīzeļdegvielas izmaksas.

Kur uzlādēt elektromobili

Jomas iela 4, Jūrmala [bezmaksas]

Eksporta iela 3a, Rīga [maksas]

Stacijas laukums 4, Rīga [bezmaksas]

Zigfrīda Annas Meierovica bulvāris 8, Rīga [bezmaksas]

Elizabetes iela 55, Rīga [bezmaksas]

Baznīcas iela 20/22, Rīga [bezmaksas]

Dzirnavu iela 67, Rīga [bezmaksas]

Elizabetes iela 73, Rīga [bezmaksas]

Dārzciema iela 60e, Rīga [bezmaksas; tikai velosipēdiem]

Kārļa Ulmaņa gatve 86, Rīga [bezmaksas]

Ķīpsalas iela 8, Rīga [bezmaksas]

J.Čakstes bulvāris 5, Jelgava [bezmaksas]

Skautu iela 2, Jelgava [maksas]

Kafejnīca «Zemnieka cienasts» Jelgavas novadā [bezmaksas]

Brīvības iela 15, Ogre [maksas]

Brīvības iela 66, Gulbene [maksas]

Rīgas iela 10, Skrīveri, restorāns un viesnīca «Klidziņa» [maksas]

Rīgas iela 31, Ērgļi, viesnīca «Ērgļi» [maksas]

«Moller Auto» tirdzniecības konsultants Dainis Norītis skaidro, kāpēc viņu solītie kilometri automašīnas reālajā dzīvē ir par trešdaļu īsāki: «Te ir jāsaprot tas, ka ražotāja uzliktie, piemēram, 300 kilometri ir paredzēti braukšanai. Tas nozīmē, ka mašīnai nav neviena cita enerģijas avota. Ja braucam vasarā un ārā ir plus 35 grādi, tad strādā kondicionieris, ja braucam ziemā, šis pats enerģijas avots taisa siltumu.»

Tiek solīts, ka astotajā darbības gadā baterijas jauda būs 80% no jaunas, ko pētnieki uzskata par baterijas galējo darba mūžu. Jauna baterija maksā ap trešdaļu no paša auto cenas,

tā liecina portāla lsm.lv apkopotā informācija.


Apskati arī citus rakstus par šīm tēmām:

Seko mums Facebook lapā

Komercplatība
Komercplatība, Rīga, 2500 EUR
Dzīvoklis
Dzīvoklis, Rīga, 79850 EUR
Dzīvoklis
Dzīvoklis, Liepāja, 34000 EUR