Raidījums: Latvijas gāze neļauj citiem piegādātājiem piekļūt Inčukalna krātuvei

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Lūka / LETA

Latvijas gāze turpina ierobežot citu gāzes tirgotāju intereses, neļaujot tiem piekļūt Inčukalna gāzes krātuvei. Iepriekš monopolists to atteicās darīt, aizbildinoties, ka krātuvē neesot vietas. Sīkas riebeklības no Latvijas gāzes puses turpinās arī pēc būtiskām likuma izmaiņām.Un valsts uzņēmums «Latvenergo» apsver iespēju konkurēt ar «Latvijas gāzi».

Tagad Inčukalna krātuves noslodze ir samazinājusies vairāk kā uz pusi, tomēr atrodas arvien jauni argumenti, kādēļ citi gāzes īpašnieki Inčukalnā gāzi nevar glabāt. Latvijas patērātāji par gāzi joprojām maksā lielāko cenu Eiropā. Monopoluzņēmums saka, ka daudz izmaksā gāzes glabāšana Inčukalnā. Taču nopelnīt no šī pakalpojuma negrib.

Līdz šim Inčukalna gāzes krātuvē savas rezerves glabāja Latvijas gāze un Gazprom grupas uzņēmumi. Tur bija rezerves Igaunijai un Lietuvai, kā arī Pleskavas apgabala patērētājiem. Kad pieņēma likumu par gāzes tirgus atvēršanu, sākās diskusijas, ka Inčukalnā varētu glabāt citu piegādātāju gāzi. Latvijas gāze atbildēja, ka tas nav iesppējams, jo krātuvē neesot vietas.

Šogad ir citādi. Krātuve ir uzpildīta mazāk par pusi. Par to pirms Latvijas gāzes akcionāru sapulces runāja Itera Latvija vadītājs Juris Savickis. Viņš biedēja patērētājus, ka apgāde ziemā var būt apdraudēta, jo mazā apjoma dēļ samazinās arī spiediens, kādu vajag, lai gāzi izpumpētu.

Pagājušajā gadā esot noticis kāds interesants incidents. Lietuva vēlējusies Inčukalna gāzes krātuvē iepumpēt 100 miljonus kubikmetrus gāzes, kas iegūta no Klaipēdas termināļa, bet Latvijas gāze pateikusi – nē, nesanāks. Latvijas gāze pamatoja, ka Inčukalnā gāzi nevarot uzglabāt, jo ir izpumpēšanas, nevis iepumpēšanas sezona, lai lietuvieši pagaida kādu pusgadu, tad jautājumu izskatīšot. Vēlāk lietuviešiem vairs neesot bijusi interese.

Latvenergo šā gada sākumā bez Latvijas gāzes starpniecības no Gazprom iepirka 5 miljonus kubikmetrus. Noglabāja to Inčukalnā. Taču izmantot to nevar. Esot jāpagaida līdz 2017.gadam.

Māris Kuņickis, Latvenergo valdes loceklis

Mums bija trīs mēģinājumi nopirkt un attransportēt gāzi no Lietuvas. Tātad no Lietuvas uzņēmuma LitGas. Abas, visas trīs reizes Latvijas gāze noraidīja šo te prasību par pieeju tīkliem, par ko arī bija šis te regulatora lēmums.

Un vēl viena iespēja, ko mēs izmantojām, bija Gazprom eksporta izsole šī gada sākumā martā, kurā mēs iegādājāmies izsoles veidā 5 miljonus kubikmetrus gāzes. un arī tiem mēs prasījām pieeju pie tīkliem, iespējas šī gāzi izmantot šī gada maijā un decembrī. Un arī šo mums Latvijas gāze liedza.

Latvenergo sūdzējās sabiedrisko pakalpojumu regulatoram un tas izteicis brīdinājumu Latvijas gāzei, ka šādi ierobežojumi ir nelikumīgi. Taču Kalvīti tas maz uztrauc. Latvijas gāze tik un tā negrasās Latvenergo garantēt piekļuvi sadales tīkliem. Lai Latvenergo raksta iesniegumu, pēc iepumpēšanas sezonas beigām gāze to izskatīs. Varbūt atļaus izmantot iepirkto gāzi, varbūt neatļaus. Ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens domā, ka Latvijas gāzes rīcība ir ne tik daudz sīkas riebeklības, cik neprsme strādāt jaunajos ekonomiskajos apstākļos.

Regulators ir aizrādījis, izteicis brīdinājumu Latvijas gāzei par to, ka viņa nedrīkst likt nekāda veida šķēršļus šāda veida iegādei. Latvenergo šobrīd apsver iespēju, ja ir saņemts izdevīgāks piedāvājums, tātad šo te gāzi iegādāties.

Gan Ekonomikas ministrijā, gan pakalpojumu regulatorā uzskata, ka gāzes argumenti par iepumpēšanas un izpumpēšanas sezonālajiem ierobežojumiem ir smieklīgi, jo papildus darījumus var veikt arī virtuāli, reālo iepumpēšanu un izpumpēšanu atliekot uz vēlāku laiku.

Latvijā gāzes tarifi patērētājiem ir augstākie Eiropā.

Pēdējā laikā uzņēmums pamanījies atkāpties no tarifu noteikšanas metodikas. Gāzes cena ir cieši saistīta ar naftas un mazuta cenu. Tā ir formula, pēc kuras Latvijas gāzei ir jāvadās, nosakot savu cenu patērētājiem. Kā mainās naftas un mazuta cena, tā arī būtu jāmainās gāzes tarifam. Šā gada janvārī, salīdzinot ar pērnā gada novembri, mazuta cena pēkšņi nokritās par vienu ceturto daļu. no 1,22 eiro līdz 86 eirocentiem par galonu. Tomēr gāzes cena palika nemainīga – 206 eiro par 1000 kubikmetriem.

Šobrīd ir sāktas sarunas par Inčukalna gāzes krātuves pārdošanu.

Nekā personīga rīcībā esošās ziņas liecina, ka sarunas notiek ar diviem uzņēmumiem.

Pašreizējo Latvijas gāzes līdzīpašnieku Marguerite fondu, kas pārstāv vairākas Eiropas bankas, un vienu no lielākajiem Vācijas gāzes uzņēmumiem Open Grid Europe. Tas esot izvirzījis nosacījumu, ka varētu Inčukalna infrastruktūru pirkt, ja darījumā iesaistīsies Latvijas valsts. Nav izslēgts, ka tas notiks ar Latvenergo starpniecību. Šis uzņēmums plāno kļūt par tiešo Latvijas gāzes konkurentu.

ASV viceprezidenta Džo Baidena vizītes laikā no amerikāņu amatpersonām Latvijas valdības pārstāvji sapratuši, ka par Inčukalna krātuves iegādi interesi izrāda arī amerikāņu koncerni.

Lielāka skaidrība, kam krātuve tiks, varētu būt nākamā gada sākumā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu