Asociācija: Bez investīcijām strauja aviācijas nozares izaugsme nav sagaidāma

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Lūka/LETA

Bez ilgtermiņa attīstības stratēģijas un investīcijām nav sagaidāma aviācijas nozares strauja izaugsme, uzskata Latvijas Aviācijas asociācijas valdes loceklis Artūrs Kokars.

Viņš norādīja, ka Latvijas aviācijas sektors pēdējos 10-15 gados būtiski audzis. Pasažieru aviopārvadājumi no 2004. līdz 2015.gadam pieauguši 4,9 reizes, lai arī, piemēram, iekšzemes kopprodukts šajā laikā pieaudzis tikai par 30%. Tāpat gaisa transporta pakalpojumu eksports no 79 miljoniem eiro 2004.gadā pieaudzis līdz 254 miljoniem eiro 2015.gadā jeb 3,2 reizes.

Aviācijas asociācijas veiktajā pētījumā secināts, ka 1% apgrozījuma pieaugums Latvijas aviācijā ģenerē 1,6 miljonu eiro tiešus iekasējumus valsts budžetā no nodokļiem, kā arī papildus rada 200 jaunu labi apmaksātu darbavietu.

«Jāņem vērā, ka bez ilgtermiņa attīstības stratēģijas un ieguldījumiem nav sagaidāma aviācijas nozares izaugsme. Noteicoša loma ir stratēģiskā partnera piesaistei, kas varētu nodrošināt tālsatiksmes lidojumu attīstību uz Āziju, ASV un Kanādu. Var piebilst, ka nacionālā aviopārvadātāja [»airBaltic«] darbības ilgtspējas nodrošināšana ir būtisks priekšnosacījums Latvijas aviācijas nozares attīstībai un turpmākai izaugsmei,» sacīja Kokars.

Runājot par tālsatiksmes lidojumu koncepta attīstīšanu, asociācijas vadītājs pauda, ka starptautiskajā lidostā «Rīga» jau notikusi perona stāvvietu paplašināšana, kā arī izbūvētas lielfizelāžas gaisa kuģu (piemēram, «Boeing 747») stāvvietas pie jaunā termināļa, tādējādi radot pēc iespējas ērtāku tālsatiksmes lidojumu apkalpošanu.

Tāpat viņš pastāstīja, ka nozare ļoti atzinīgi vērtē Satiksmes ministrijas iniciatīvu attīstīt sadarbības platformu ar Ķīnu un 16 Eiropas valstīm («16+1» formāts). «Asociācija, organizējot regulāras tikšanās ar nozares speciālistiem, ir izstrādājusi vairākas stratēģijas rekomendācijas Latvijas aviācijas kravu segmenta konkurētspējas uzlabošanai. Ir secināts, ka nozares uzņēmēji un kravu noliktavu turētāji būtu jāatbalsta no valsts puses, lai piesaistītu starptautiskos aviācijas kravu ekspedīcijas aģentus, kuriem ir esoša aviācijas kravu plūsma, ko tranzītā varētu virzīt, izmantojot lidostas «Rīga» infrastruktūru,» klāstīja Kokars.

Vienlaikus esot jāpiesaista sadarbības partneri, kuriem ir pietiekoša finanšu kapacitāte regulāru kravu aviopārvadājumu attīstīšanai, kā arī, ņemot vērā labās prakses piemērus Eiropā, jāattīsta un jāuzlabo muitas kontroles pakalpojumi. «Piemēram, Helsinku lidostā muitas procesu efektivitāte tiek pozicionēta kā lidostas priekšrocība starptautisku aviokravu piesaistei. Muitai, Pārtikas un veterinārajam dienestam, Stratēģiskās nozīmes preču eksporta kontroles nodaļai lidostā ir jāstrādā kā servisa organizācijām, kas veicina godīgu komercdarbību. Piemēram, nepieciešams muitas un arī nozares ministriju atbalsts, lai aviācijas kravas varētu bez kavējumiem nonākt Krievijas tirgū, izmantojot «Zaļā muitas koridora» procesa priekšrocības,» stāstīja asociācijas vadītājs.

Latvijas Aviācijas asociācija dibināta 2016.gada 20.janvārī. Asociācijas galvenie darbības mērķi ir Latvijas aviācijas nozares vērtību stiprināšana un saistīto uzņēmumu konkurētspējas atbalsts vietējā un starptautiskajā tirgū, aviācijas nozares cilvēkresursu attīstība, kā arī nozares uzņēmumu iesaiste nacionālās aviācijas politikas plānošanas procesos.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu