Dārgāks benzīns spiež braukt ar riteni vai vilcienu (5)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Degvielas cenu pieaugums liek mainīt paradumus un dzīvot zaļāk. Arvien vairāk iedzīvotāju savās ikdienas gaitās izvēlas pārvietoties ar sabiedrisko transportu vai velosipēdu, šo piektdien vēstīja LNT ziņas.

Rīdzinieks Armands Šteinhards par degvielu netērē ne santīma. Viņš pa Rīgu pārvietojas tikai kājām vai ar velosipēdu, ar ko izvēlas braukt arī tad, ja galamērķis ir tālāks.

Armands tā rīkojas, lai velti netērētu naudu. «Lūdzu - smukais dampītis! Tieku no Rīgas uz Ogri 1 stundā 40 minūtēs, bet, ja vajag braukt uz Jūrmalu, tad stundiņa aiziet,» viņš atzīst.

Aktīvais riteņbraucējs stāsta, ka jau no februāra ar katru dienu Rīgas ielās redzami arvien vairāk velosipēdistu. Arī velosipēdu tirdzniecības vietās LNT ziņām apliecina, ka pircēju pieplūdums šogad ir sācies pirms aktīvās sezonas.

«Es saprotu no medijiem, ka vēl celsies cenas. Ar ko tad mēs aizbrauksim?

Tad atkal taisīs burukuģus un zirgus audzēs,»

pieļauj Armands.

Pagaidām vēl zirga vietā no galvaspilsētas tālāk dzīvojošie izvēlas sabiedrisko transportu - vilcienu. «Pasažieru vilciena» ieņēmumi šā gada pirmajos divos mēnešos palielinājušies par 3%, un pasažieru skaita pieaugums esot vērojams 100 kilometru rādiusā ap Rīgu.

«Pasažieru vilciena» preses sekretārs Andrejs Fiļipovs sacīja: «Viens no piemēriem: ekspresis Tukums – Rīga, kas nepietur mazajās stacijās, proti, šajā reisā vagonu skaits palielināts no četriem līdz sešiem, jo bija pārpildīts. Kaut vai tas ir viens no indikatoriem, kad mēs redzam, ka pasažieru skaits patiešām palielinās.»

Degvielas tirgotāju dati liecina, ka 2011.gada laikā, kad degvielas cena vēl nebija sasniegusi 1 latu par litru, legālā benzīna pārdošanas apjoms Latvijā ir samazinājies par 11,5%. Tiesa gan, ir palielinājies autogāzes un dīzeļdegvielas patēriņš.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns LNT ziņām uzsvēra, ka kopējā tendence esot tāda, ka 2011.gadā, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, braucēji ar vieglo transporta līdzekli sākuši tērēt mazāk degvielu. «Līdz ar to ar zināmu daļu patiesības varētu arī apgalvot, ka tieši

fiziskās personas un mājsaimniecības ir spiestas samazināt savu patēriņu,»

teica Stirāns.

Eksperti atzīst, ka uz finanšu diktēto paradumu maiņu, izvēloties pārvietošanās līdzekli, esot jāskatās pozitīvi, jo objektīvi automašīna vismaz Rīgā un tās tuvumā esot nevajadzīgs luksuss. Taču par to var pārliecināties tikai tad, ja nebrauc ar savu mašīnu.

LU Pedagoģijas un psiholoģijas fakultātes profesors Ivars Austers komentēja: «Tā ir pieredze, kas cilvēkam ļauj saprast, ka, piemēram, ceļojot ar vilcienu no Rīgas līdz Jūrmalai, tu iegūsti vismaz pusstundu brīva laika, kad vari kaut ko darīt, un tas ir arī lētāk naudas izteiksmē, kā arī ir iespēja precīzi plānot, cikos tu būsi aizbraucis līdz tai vietai, kur gribi nokļūt.»

Psihologs norāda, ka cenu pieaugums degvielai liks mainīties tikai kādai daļai sabiedrības. Tāpat būs daļa iedzīvotāju, kas turēsies pie braukšanas ar savu automašīnu arī tad, ja finanšu līdzekļi ir ļoti ierobežoti, jo, piemēram, uzskatīs pārvietošanos sabiedriskajā transportā par savam statusam neatbilstošu.

Komentāri (5)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu