Latvijas uzņēmējiem jābūt radošiem reālistiem

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: TVNET

Daudz runāts par to, ka Latvijas uzņēmēju intereses ārvalstīs netiek adekvāti pārstāvētas. Valsts sektora neizpratne par privāto biznesu, kā arī pašu uzņēmēju nepareiza sevis pozicionēšana ir iemesls, kāpēc par latviešu veiksmes stāstiem ārvalstīs līdz šim dzirdēts maz. Taču to kļūst vairāk. Apvienotajā Karalistē, kas ir viena no lielākajām pašmāju eksporta valstīm, uzņēmēju un biznesmeņu intereses vairāk nekā pusgadu pārstāv Latvijas - Lielbritānijas Tirdzniecības palāta (LBCC). Kā tā var palīdzēt vietējiem uzņēmējiem izvērst biznesu šajā reģionā, noskaidrojām sarunā ar LBCC pārstāvjiem Mārci Lioru Skadmani un Aneti Vīgneri.

Palīdz ar praktiskām zināšanām

Latvijas - Lielbritānijas Tirdzniecības palāta (The Latvian British Chamber of Commerce in the UK, saīsinājumā LBCC) dibināta pērnā gada nogalē. Kā LBCC mērķi tās pārstāvji nosauc uzņēmēju, pašnodarbināto un nevalstisko organizāciju vēlmju pārstāvēšanu Lielbritānijā. Organizācija izveidota nevis kā valsts sponsorēta iestāde, bet pēc uzņēmēju un nozaru speciālistu iniciatīvas, lai ar praktiskajām zināšanām palīdzētu saviem biznesmeņiem attīstīties, kā arī veicināt britu investoru intereses Latvijā un visā Baltijā.

"Viens ir valsts aģentūras, kas palīdz ar informāciju, bet privātais sektors vairāk zina, kā tas notiek ikdienā. Ar to arī dalāmies savā pieredzē,"

intervijā TVNET skaidro LBCC izpilddirektors Mārcis Liors Skadmanis. Viņaprāt, valstij būtu jāizkristalizē tie investīciju sektori, kuros būtu vērts investēt, nevis jāfantazē. Latvijas Lielbritānijas Tirdzniecības palāta pilda nozīmīgu lomu starp pašmāju privātuzņēmējiem, uzņēmumiem un viņu kolēģiem Apvienotajā Karalistē, piedāvājot juridisko palīdzību, konsultācijas, investīciju izpēti, finansējuma piesaistes un mārketinga pasākumus, kā arī seminārus un konferences tās biedriem un interesentiem.

Pateicoties LBCC iniciatīvai, Latviju apmeklē lieli britu uzņēmēji

Savas neilgās pastāvēšanas laikā LBCC uz Baltijas valstīm jau atveduši vairākus nozīmīgus britu uzņēmējus, kā arī investorus, kuri iepriekš bija ieguldījuši līdzekļus, līdz pagājušonedēļ Rīgā notikušajai konferencei Latviju nebija apmeklējuši.

"Vai viņus interesē Baltija? Ja nebūtu LBCC, tad man jāsaka – nē, neinteresē,"

komentējot potenciālo britu investoru viedokli par šo reģionu, norāda Liors Skadmanis. Tomēr viņš piebilst – darbojoties aktīvi un lobējot Latviju, Lietuvu un Igauniju, arī Lielbritānijas biznesmeņu interesi ir iespējams palielināt. Tieši tas arī šobrīd notiek.

Latviešiem jāizvirza reālistiski mērķi

LBCC valdes priekšsēdētāja Anete Vīgnere
LBCC valdes priekšsēdētāja Anete Vīgnere Foto: TVNET

Sanāksme, kurā investori tikās ar uzņēmējiem, tika fokusēta uz praktiskām lietām, proti, to, kādas ir pašmāju uzņēmēju lielākās problēmas, kā tās novērst, kā piesaistīt investoru, ko privātas kompānijas dara nepareizi, piesakot savu projektu finansējumam, kā sevi pasniegt, uz ko koncentrēties, kas interesē investoru, kādām jābūt valsts nodrošinātajām garantijām utt.

Pašmāju uzņēmējam būtiski ir izprast arī investora viedokli – riskējot ar ieguldījumu, viņš tomēr riskē arī ar savu ģimeni.

Tāpat LBCC izpilddirektors uzņēmējus, kas lolo cerības izvērst savu darbību, aicina raudzīties reālistiski: "Latvija konkurē ar Lietuvu un Igauniju. Nav jābūt augstprātīgiem: o, Latvija ir supervalsts!"

Ar izdomu var panākt daudz

Tomēr jau šobrīd Lielbritānijā ir vairāki latviešu uzņēmēju un vienkārši radošu cilvēku veiksmes stāsti. Piemēram, dažu pašmāju dizaineru no nulles izveidotais apģērbu brends "Trousers London" kļuvis arvien pieprasītāks, atpazīstamību augstākajās aprindās ieguvis Latvijas-Krievijas uzņēmums "Mottra", kurā top videi draudzīgi ikri (tos iegūst slaucot, nevis uzšķēržot zivi). Minētā produkcija celta galdā, piemēram Eltona Džona labdarības pasākumā, kā arī Mihaila Gorbačova 80 gadu jubilejas svinībās.

Šie ir tikai pāris piemēri, kas pierāda, ka ar radošumu un mūsdienīgu izpratni par biznesu var panākt daudz. Arī Britu Tirdzniecības kameras pārstāvji ir pārliecināti, ka vislielākos panākumus, attīstot savu biznesu ārvalstīs, var gūt, investējot līdzekļus jaunos, inovatīvos uzņēmumos, kā arī tehnoloģijās. Pats galvenais ir visam pieiet ar izdomu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu