Valsts kontrole aizrāda VID nepamatotu akcīzes nodokļa kontroles pasākumu samazinājumu

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Sputnik/Scanpix

Valsts kontrole (VK) secinājusi, ka bez pamatota iemesla 2015.gadā samazinājies Valsts ieņēmumu dienesta (VID) akcīzes nodokļa kontroles pasākumu skaits, liecina VK revīzijas dati.

VK informē, ka VID veikto tematisko pārbaužu skaits akcīzes nodokļa jomā 2014.gada bija 2964, 2015.gadā - 455, bet pērn - 753.

Revīzijas laikā VK vērtēja, kā mainījušies akcīzes nodokļa kontroles pasākumi pēc 2015.gada 1.aprīļa, kad VID Akcīzes pārvalde tika reorganizēta, tās uzdevumus akcīzes nodokļa kontroles jomā deleģējot Nodokļu kontroles pārvaldei.

Pēc VK secinātā, kopš 2015.gada aprīļa akcīzes nodokļa datu atbilstības pārbaužu apmērs būtiski samazinājies, kā arī strauji sarukusi pārbaužu rezultativitāte, proti, vidējais datu atbilstības pārbaužu rezultātā papildu aprēķināto maksājumu apmērs kopš 2015.gada 1.aprīļa ir 1480 eiro, kamēr iepriekš tie bija 43 145 eiro.

VK revīzijā pausts, ka datu atbilstības pārbaužu zemā rezultativitāte norāda, ka kontroles pasākumi netiek veikti riskantākajiem komersantiem.

VK arī norāda - pēc VID sniegtās informācijas, līdz 2015.gada aprīlim ar akcīzes nodokļa datu atbilstības pārbaudēm nodarbojās viens darbinieks uz pilnu slodzi un viens darbinieks uz pusslodzi, ik gadu vidēji veicot vairāk nekā 50 datu atbilstības pārbaužu. Taču VID neesot varējis norādīt, cik Nodokļu kontroles pārvaldes darbinieki veica datu atbilstības pārbaudes akcīzes nodokļa jomā pēc 2015.gada aprīļa.

Tā kā VID nav sasniedzis vēlamo akcīzes nodokļa naftas produktiem un alkoholiskajiem dzērieniem plaisas samazinājumu un akcīzes nodokļa cigaretēm plaisa saglabājas augsta - 25,7%, kā arī akcīzes nodokļa deklarēšanai pēdējo četru gadu laikā nav veikti būtiski vienkāršojumi, nav pamata uzskatīt, ka nodokļu maksātāji būtu pieļāvuši mazāk kļūdu vai būtu uzlabojusies to motivācija godīgi maksāt nodokļus un ievērot normatīvos aktus, teikts VK revīzijā.

Pēc VID sniegtās informācijas, būtiskākie VID resursi tiek novirzīti pievienotās vērtības nodokļa (PVN) kontrolēšanai.

Vienlaikus VK atzīmē, ka VID fokusēšanās uz PVN kontrolēšanu varētu būt skaidrojama ar to, ka par šo nodokli VID rīcībā ir visplašākā informācija risku identificēšanai. Turklāt daļa no PVN iemaksājama Eiropas Savienības budžetā, līdz ar to Eiropas Komisija (EK) regulāri veic pārbaudes par šī nodokļa kontroles sistēmu. Konstatējot nepilnības vai neatbilstības, EK var piemērot soda sankcijas. Tomēr Latvijas ekonomikai un uzņēmējdarbībai ir svarīga ne tikai PVN, bet arī pārējo nodokļu pareiza aprēķināšana un maksāšana.

Kontroles pasākumi vienlaikus var darboties arī kā preventīvie pasākumi attiecībā pret tiem nodokļu maksātājiem, kuri tieši netiek kontrolēti, bet ir informēti, ka pārbaudes tiek veiktas citiem nodokļu maksātājiem. Specifiskās un šaurās akcīzes nodokļa jomas uzņēmumi ātri vien spēj konstatēt VID pietiekamas un visaptverošas kontroles trūkumu, tādējādi palielinās risks, ka uzņēmumi šo situāciju izmantos ļaunprātīgi un valsts budžetā netiks ieskaitīti visi tam piekritīgie akcīzes nodokļa maksājumi, pausts VK revīzijā.

VK arī atzinusi, ka akcīzes nodokļa likmju būtiska paaugstināšana no 2018.gada palielina risku, ka nodokļu maksātāji centīsies izvairīties no akcīzes nodokļa deklarēšanas atbilstošā apmērā.

Pēc VK minētā, VID neveicot pietiekamus, atbilstošus un visaptverošus kontroles pasākumus, kas vērsti uz pārbaužu veikšanu valsts iekšienē, būtiski palielinās risks, ka valsts budžetā netiek ieskaitīti visi tam piekritīgie akcīzes nodokļa maksājumi. Turklāt, tā kā akcīzes nodokļa joma ir specifiska un ir nepieciešamas atbilstošas darbinieku kompetences šā nodokļa kontrolei, VID būtu jānodrošina, ka darbinieki, kuri labi pārzina šo jomu, tiek iesaistīti akcīzes nodokļa kontroles pasākumu veikšanā un viņu uzkrātā pieredze tiek lietderīgi izmantota.

Lai nodrošinātu pietiekamus, vispusīgus un atbilstošus kontroles pasākumus, VK iesaka VID izvērtēt līdzšinējo kārtību nodokļu kontroles pasākumu organizēšanā un pilnveidot kontroles pasākumu plānu, aptverot visus VID administrētos nodokļus, tajā skaitā akcīzes preču aprites un akcīzes nodokļa kontroli, ņemot vērā aktuālās akcīzes preču aprites tendences, indikācijas nelegālai akcīzes preču apritei un riskiem, kas liecina par iespējamu izvairīšanos no akcīzes nodokļa aprēķināšanas un maksāšanas.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu