PTAC pagājušajā gadā saņemis 318 sūdzības par finanšu pakalpojumiem

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Patrīcija Eglīte/LETA

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pagājušajā gadā saņēmis kopumā 318 sūdzības vai iesniegumus par finanšu pakalpojumiem, kas ir par 15% mazāk nekā 2015.gadā, liecina centra publiskotā informācija. Tostarp pērn 197 gadījumos PTAC vērsušies patērētāji, 98 gadījumos juridiskas personas un 23 gadījumos valsts institūcijas, tajā skaitā arī ārvalstu.

Patērētāji 2016.gadā PTAC 88 gadījumos sūdzējušies par kreditēšanas jomu, kas salīdzinājumā ar 2015.gadu ir samazinājums par 35,8%, tajā skaitā 18 sūdzības saņemtas par hipotekārajiem kredītiem, bet 70 sūdzības par patēriņa kredītiem, savukārt 72 gadījumos patērētāji sūdzējušies par parādu atgūšanu, kas ir kritums par 15,3%, 22 gadījumos - par citiem finanšu pakalpojumiem, kas ir par 31,2% mazāk, un 15 gadījumos - par apdrošināšanas jomu, kas ir samazinājums par 46,4%.

«2016.gadā no patērētājiem visvairāk - 72 - sūdzības saņemtas par parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzēju rīcību (36% no kopējā sūdzību īpatsvara); 55 sūdzības par nebanku kreditētājiem (28%); 42 sūdzības par kredītiestāžu (banku) rīcību (21%), 15 sūdzības iesniegtas par apdrošinātājiem (8%), bet sūdzību skaits par citu finanšu pakalpojumu sniedzēju rīcību bija 13 (7%),» piebilda PTAC.

Pēc PTAC vēstītā, pēc viena gada pārtraukuma saņemto sūdzību ziņā līderpozīcijā starp kredītiestādēm atgriezusies «BigBank» Latvijas filiāle, par kuru 2016.gadā patērētāji sūdzējušies 15 gadījumos, kamēr gadu iepriekš par šo banku tika saņemtas 16 sūdzības.

Savukārt par 2015.gadā līderi - «Swedbank» - sūdzību skaits 2016.gadā ir samazinājies trīs reizes - no 21 sūdzības līdz septiņām. Arī par pārējām kredītiestādēm, par kurām 2015.gadā tika saņemts visvairāk sūdzību, 2016.gadā saņemto sūdzību skaits ir būtiski sarucis - par «DNB Banku» 2016.gadā saņemtas piecas patērētāju sūdzības, kamēr 2015.gadā tika saņemtas 11 sūdzības, par «SEB banku» pērn saņemtas divas sūdzības, kamēr 2015.gadā tika saņemtas astoņas sūdzības, bet par banku «Citadele» - četras sūdzības pretstatā septiņām sūdzībām 2015.gadā. Vienlaikus 2016.gadā klāt nākusi «PrivatBank», par kuru patērētāji sūdzējušies četros gadījumos (2015.gadā sūdzības par šo banku PTAC nesaņēma). Tāpat pērn četras sūdzības saņemtas par «Nordea Bank» Latvijas filiāles darbību.

Attiecībā uz nebanku kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem, visvairāk - septiņas - sūdzības 2016.gadā ir saņemtas par hipotekāro kredītu sniedzēju SIA «Latvijas hipotēka». «Tas nav raksturīgi salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem, kad lielākais sūdzību skaits bija par ātro kredītu sniedzējiem,» atzīmēja PTAC.

Tāpat PTAC norādīja, ka 2015.gada sūdzību līderis - lielākais tirgus dalībnieks «4finance», kas darbojas ar preču zīmi «smscredit.lv» - ar sešām sūdzībām 2016.gadā dalīja otro-ceturto vietu ar saistīto uzņēmumu SIA «Vivus» un strauji kreditēšanas apmērus palielinājušo SIA «IPF Digital Latvia». Savukārt 2015.gadā otrajā pozīcijā bijušais SIA «ExpressCredit», par kuru 2015.gadā tika saņemtas astoņas sūdzības, 2016.gadā spējis būtiski uzlabot komunikāciju ar patērētājiem, jo sūdzību skaits par šo sabiedrību samazinājies četras reizes - līdz divām sūdzībām. 2016.gadā sūdzību skaits ir samazinājies arī par citām 2015.gada līderēm sūdzību skaita ziņā: par SIA «Aizdevums.lv.» saņemts par vienu sūdzību mazāk, bet par AS «West Kredit» - par divām sūdzībām mazāk. Nemainīgs sūdzību skaits no patērētājiem abos gados bijis par SIA «Soho Group» - trīs sūdzības.

Arī starp parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem ir mainījies līderis patērētāju sūdzību skaita ziņā - ja divus iepriekšējos gadus visvairāk sūdzību bija par SIA «Creditreform Latvija» darbību, tad 2016.gadā šī sabiedrība ar deviņām sūdzībām ieņēma ceturto vietu. Par šo kompāniju saņemto sūdzību skaits samazinājies trešo gadu pēc kārtas.

Savukārt pirmajā vietā 2016.gadā starp ārpustiesas parādu atguvējiem nokļuvusi SIA «Gelvora», par kuru patērētāji sūdzējušies 16 reizes. 2015.gadā otrajā vietā bijušo «Lindorf» Latvijas filiāli 2016.gadā uz trešo vietu nobīdījusi SIA «Paus Konsults», par kuru patērētāju sūdzību skaits ir pieaudzis gandrīz trīs reizes - no piecām sūdzībām 2015.gadā līdz 14 sūdzībām 2016.gadā. Par «Lindorf» Latvijas filiāli pagājušajā gadā saņemtas 11 sūdzības, kamēr gadu iepriekš tika saņemtas 15 sūdzības.

Vienlaikus par SIA "Julianus Inkasso Latvija" patērētāji pērn sūdzējušies divas reizes vairāk, sūdzību skaitam pieaugot no četrām 2015.gadā līdz deviņām 2016.gadā, bet par SIA "Parādu uzraudzības centrs "Castovanni" sūdzību skaits ir palielinājies no trim sūdzībām 2015.gadā līdz piecām sūdzībām 2016.gadā.

Tāpat PTAC informē - ja 2015.gadā no patērētājiem sūdzības tika saņemtas par kopumā 13 dažādiem apdrošinātājiem, tad 2016.gadā apdrošināšanas kompāniju kopējais skaits, par kurām tika iesniegtas sūdzības, samazinājies līdz sešām. Vienlaikus kā septītais 2016.gadā saņemto sūdzību statistikā pie apdrošinātājiem iekļauts Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB), kas nodarbojās ar OCTA sistēmas darbības nodrošināšanu. 2016.gadā līderos, dubultojot sūdzību skaitu, izvirzījusies «Seesam Insurance» Latvijas filiāle, par kuru patērētāji sūdzējušies četras reizes, savukārt pa trim reizēm sūdzības iesniegtas par risku apdrošinātāju «Balta» un «BTA Baltic Insurance Company», kas dibināta 2014.gadā «BTA Insurance Company» reorganizācijā.

«Lielākajā daļā gadījumu, atbildot uz patērētāju iesniegumiem/sūdzībām, PTAC sniedza rakstveida skaidrojumus saistībā ar tiesību aizsardzības jautājumiem, sniedzot konsultāciju un nepieciešamības gadījumā pieprasot paskaidrojumu attiecīgajam finanšu pakalpojumu sniedzējam. Pēc PTAC paskaidrojuma pieprasījumiem 22 lietās patērētāju sūdzībās norādītās problēmas patērētājam un/vai patērētāju grupai tika atrisinātas pozitīvi. Atsevišķos gadījumos patērētāju sūdzības pirmšķietami nav pamatotas vai strīds pēc būtības risināms vispārējās jurisdikcijas tiesā,» atzīmēja PTAC.

PTAC izskata patērētāju iesniegumus un sūdzības par patērētāju tiesību pārkāpumiem, sniedz juridisku palīdzību patērētājiem un var aizstāvēt tiesā viņu tiesības un ar likumu aizsargātās intereses un citas.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu