Pētījums: 43% jauno uzņēmēju bizness ir saistīts ar iepriekšēju darba pieredzi

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

Vairumam jeb 43% jauno uzņēmēju bizness ir saistīts ar iepriekšēju darba pieredzi, liecina finanšu institūcijas «Altum» sadarbībā ar «Academia» šā gada pavasarī veiktais biznesa uzsācēju pētījums.

«Altum» valdes priekšsēdētājs Reinis Bērziņš šodien žurnālistiem sacīja, ka saskaņā ar pētījuma datiem 43% jauno uzņēmēju bizness ir saistīts ar iepriekšēju darba pieredzi, 40% - ar hobiju, bet 33% tas ir saistīts ar izglītību. Turpretī 17% biznesa uzsācēju uzņēmējdarbību sākuši saistībā ar nejauši uzietu ideju, bet 9% biznesu sākuši pēc rūpīgas tirgus izpētes.

Pētījuma dati arī liecina, ka 69% uzņēmēju ir ar augstāko izglītību. Iesaistīties uzņēmējdarbībā 32% izvēlas 31-40 gadu vecumā, 27% - 41-50 gadu vecumā, savukārt 16% jauno uzņēmēju ir vecāki par 50 gadiem.

Lielākā daļa jauno uzņēmēju ir ģimenes cilvēki - 76% dzīvo kopā ar partneri un 71% ir bērni. Ģimenei ir liela nozīme biznesa sākšanā. Vairāk nekā puse jeb 62% jauno uzņēmēju biznesa sākšanā saņēmuši ģimenes atbalstu, bet 35% ģimene atbalstījusi daļēji.

Pētījumā arī noskaidrots, ka vairums jeb 65% jauno uzņēmēju biznesu sākuši saistībā ar vēlmi strādāt patstāvīgi, 61% - vēlējušies uzlabot savu finansiālo situāciju, bet 51% bijusi vēlme realizēt savu ideju. Turpretī 30% jauno uzņēmēju biznesu sākt motivējusi vēlme sevi apliecināt, 29% gribējuši pamēģināt nodarboties ar uzņēmējdarbību, lai saprastu, vai to spēj. Turpretī 7% nebija cita veida, kā pelnīt iztiku.

Vairāk nekā pusei jeb 52% uzņēmēju biznesa sākšanā grūtākais bija neziņa par nākotni, 36% - personisko ienākumu trūkums, 33% bijis grūti atrast pircēju, bet 31% grūtākais biznesa sākšanā bijis finanšu stabilitātes trūkums, liecina pētījuma dati.

Uz jautājumu, ko tagad darītu citādāk, sākot biznesu, 67% respondentu atbildēja, ka izmantotu pieredzes apmaiņas iespējas. Turpretī 44% respondentu pauda nepieciešamību izmantot papildu finansējumu, 43% - vēlmi izmantot apmācību kursu, bet 40% mentoru un kauču atbalstu.

Pārliecinošs vairums jeb 68% pēc biznesa sākšanas uzlabojusies apmierinātība ar dzīvi. Gandrīz pusei jeb 49% tādējādi palielinājušies ienākumi.

Pētījumā arī noskaidrots, ka lielākā daļa jeb 76% respondentu šogad finansējumu biznesa uzsākšanai guvuši no saviem uzkrājumiem, 20% tas ir bijis ģimenes ieguldījums, 14% - biznesa partnera/u ieguldījums, 13% valsts, Eiropas Savienības (ES) vai kādas organizācijas atbalsta programmas finansējums, bet 9% - bankas aizdevums.

Bērziņš norādīja, ka patlaban ir izdevīgākais laiks uzņēmējdarbības sākšanai. Piemēram, saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, darba samaksa pirms nodokļu nomaksas valstī ir augstākā pēdējo trīs gadu laikā, pērn sasniedzot 859 eiro mēnesī.

Viņš arī sacīja, ka saskaņā ar pētījuma datiem, respondentu lēmumā sākt biznesu psiholoģiskie aspekti dominē pār finansiālajiem - jaunajiem uzņēmējiem ir svarīgs patstāvīgums, ģimenes atbalsts, pieredzes apmaiņa, apliecināšanās un savu ideju realizēšana. Vēlme strādāt patstāvīgi motivē vairāk nekā mērķis uzlabot finansiālo situāciju.

«Altum» valdes priekšsēdētājs teica, ka pēc aptaujāto domām «Altum» ir līderis biznesa uzsākšanas finansēšanā salīdzinājumā ar citām finanšu institūcijām. Visbiežāk pie «Altum» vēršas tieši jaunie uzņēmēji, lai gūtu starta pamatkapitāla aizdevumu, kā arī lauksaimnieki dažādu biznesa projektu finansēšanai. Līdz 2016.gadam, ieguldot 430,9 miljonus eiro, «Altum» ir finansējis kopumā 11 449 projektus, tostarp mājokļa atbalsta projektus.

Pētījuma autori secinājuši, ka biznesa uzsācējiem ir daudzas barjeras, lai sāktu biznesu, tostarp bailes un neziņa sākt biznesu. Taču, ja cilvēkam ir atbalsts un iespēja parunāties ar radiem, draugiem, kā arī topošais biznesmenis izmanto konsultācijas iespējas finanšu attīstības institūcijās un startē uz finansējumu biznesa sākšanai, iespējas, ka iecerētais izdosies, ir lielākas.

Biznesa pētījumu «Altum» veica sadarbībā ar «Academia» šā gada pavasarī un tajā tika apkopoti 319 uzņēmēju viedokļi.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu