Bažas par «jau izlemtu» rezultātu € 80 miljonu Rīgas mikroautobusu pārvadājumu iepirkumā

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Edijs Pālens /LETA

Atsevišķas izmaiņas SIA «Rīgas satiksme» iepirkumā par mikroautobusu satiksmes nodrošināšanu Rīgā radījušas bažas, ka konkursa noteikumi rakstīti tā, lai nodrošinātu pašreizējā pakalpojumu sniedzēja SIA «Rīgas mikroautobusu satiksme» (RMS) uzvaru, vēsta laikraksts «Diena». Jauno līgumu ir paredzēts slēgt uz astoņiem gadiem ar kopējo summu ap 80 miljoniem eiro.

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) janvāra beigās apturējis iepirkuma procedūru, uzdodot precizēt nolikumu. Savukārt 2.februārī «Rīgas satiksme» nosūtījusi iepirkuma dalībniekiem vēstuli, norādot, ka svītrojusi trīs nolikuma punktus, par kuriem bija aizrādījis IUB. Vēstulē norādīts, ka līdz ar izmaiņām maksimālais punktu skaits iepriekšējo 100 vietā būs 61, no kuriem finanšu piedāvājums veidotu 20 punktus, bet sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitātes nodrošinājuma apraksts - 41 punktu. Savukārt par uzvarētāju plānots izraudzīt to pretendentu, kas būs iesniedzis saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu un attiecīgi saņēmis vislielāko punktu skaitu.

Nākamajā dienā par šādu «Rīgas satiksmes» rīcību viens no iepirkuma dalībniekiem - personu apvienība «Liepājas autobusu parks» (LAP)/«Nordeka» - iesniedzis sūdzību IUB, kurā

norādīts uz, viņuprāt, absurdu «Rīgas satiksmes» vēlmi, lai pretendenti precizējumus piedāvājumā vai arī mainītu piedāvājumu iesniegtu vienas nedēļas laikā.

Personu apvienība norādījusi, ka atbilstoši likumam iepirkuma veicējs drīkst veikt grozījumus iepirkuma dokumentācijā tikai atklāta konkursa procedūras gadījumā, savukārt sarunu procedūrā tas netiek atļauts. Gadījumā, ja IUB tomēr uzskata par iespējamu turpināt sarunu procedūru, būtu nosakāms adekvāts termiņš, uzsvēruši uzņēmumu pārstāvji.

Viņi arī argumentējuši, ka pašreiz noteiktais papildu termiņš ir absolūti nepietiekams situācijā, kad sarunu procedūras aptuvenā līgumcena ir 80 miljoni eiro un ir veiktas būtiskas izmaiņas piedāvājumu izvēles kritērijos, samazinot piešķiramo punktu kopējo skaitu par 39 punktiem.

«Šādā situācijā pretendentam piedāvājumā nav jāveic tikai «kosmētiski» labojumi, bet gan jāpārskata dalības stratēģija iepirkumā kopumā,

kas, ticami, novedīs arī pie būtiskām piedāvājuma izmaiņām,» akcentējusi LAP/«Nordeka» un norādījusi, ka «Rīgas satiksme» arī nepaskaidro, kā atsevišķu nolikuma punktu svītrošana ietekmē vai neietekmē pārējo nolikuma prasību izpildi.

Tāpat personu apvienība sūdzējusies IUB, ka «Rīgas satiksme» ignorē lūgumu atdot jau iesniegto piedāvājumu, kā arī nesniedz informāciju, vai šis piedāvājums ir vai nav ticis atvērts. «Ja piedāvājums netiek atdots, tad LAP/»Nordeka» nav ne mazākās iespējas pārliecināties, vai tas nav atvērts. Ja tas ir atvērts jau pirms grozījumu uzaicinājumā veikšanas, tad sarunu procedūra ir jāpārtrauc un tās tālāka organizēšana ir pretrunā ar vienlīdzīgas attieksmes un brīvas konkurences principiem,» pauduši uzņēmumi.

Dienā, kad bija jāiesniedz precizējumi piedāvājumos, proti, 9.februārī, «Rīgas satiksme» izsūtījusi jaunu vēstuli pretendentiem, norādot, ka atkal ir veikusi izmaiņas nolikumā.

Šoreiz tā lūgusi līdz 21.februārim iesniegt informāciju par pretendenta iesniegtā piedāvājuma grozījumiem un papildinājumiem, ja tādi nepieciešami. Tāpat norādīts, ka pretendentam ir iespēja saņemt atpakaļ sākotnēji iesniegto piedāvājumu un tā papildinājumus.

Tomēr jaunajā lēmumā no 61 punkta kopskaita vēl pirms nedēļas vērtēšanas sistēma atgriezusies 100 ballu skalā. «Rīgas satiksme» noteikusi, ka piedāvājumus vērtēs pēc trim kritērijiem, proti, kvalitātes kontroles apraksta - maksimālais punktu skaits ir 40, viena brauciena cenas - maksimāli 30 punkti un pretendenta plānoto nodarbināto šoferu skaita - maksimāli 30 punkti.

«Diena» vēsta, ka vērtēšanā lielāko akcentu liek uz kvalitātes kontroles aprakstu, bet nav norādīti konkrēti kvalitātes kritēriji, kādi jāapraksta. Turklāt nolikums aizvien paredz, ka, piedāvājot cenu, kas atbilst pašreizējai brauciena cenai «Rīgas satiksmes» sabiedriskajā transportā, pretendents automātiski iegūst maksimālo punktu skaitu šajā kategorijā. Zemākas cenas piedāvājums nekādu priekšrocību nedodot.

LAP/«Nordeka» ieskatā šāda pieeja ir tieši pretēja līdzekļu efektīvas izmantošanas principam. «Eksistē dažādas pieejas, un LAP/»Nordeka» respektē, ka tā nav tiesīga norādīt, kuru tieši no tām izvēlēties.

Tomēr skaidrs ir tas, ka eksistējošā pieeja nav vērsta uz nodokļu maksātāju līdzekļu efektīvu izmantošanu,» akcentē personu apvienība.

Jau iepriekšējā konkursa - 2012.gadā - rezultātus vētīja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB), kas gan neko nelikumīgu toreiz nesaskatīja. Vai tiks vērtēta pašreizējā «Rīgas satiksmes» iepirkuma procedūras gaita un ar to saistītās dīvainības, šobrīd netiek minēts, vēsta «Diena».

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu