VID: Noteikumi neaizliedz vasarā tirgot arktisko degvielu; nepieciešams precizēt tiesību aktus

Ilustratīvs attēls
 

Ministru kabineta noteikumi nesatur aizliegumu vasarā tirgot arktisko degvielu, tāpēc ir nepieciešams precizēt tiesību aktu normas, sacīja Valsts ieņēmumu dienestā (VID).

Vakar Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas Vides un klimata politikas apakškomisijas sēdē nozares pārstāvji atzina, ka degvielas tirgotāji Latvijā apiet Ministru kabineta noteikumus un vasaras periodā tirgo arktisko degvielu, nevis degvielu ar obligāto biodegvielas piejaukumu. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas prezidents Mārtiņš Stirāns atzina, ka šāda prakse pastāv un iemesls tai ir VID neieinteresētība.

VID aģentūrai LETA kategoriski noraidīja apgalvojumu, ka VID izrādījis neieinteresētību Latvijā tirgotās degvielas atbilstības kontrolē.

Reklāma

VID ir uzklausījis uzņēmēju satraukumu par nepilnīgu regulējumu Ministru kabineta noteikumos un piekrīt tam, ka jāprecizē tiesību aktu normas. VID Akcīzes konsultatīvās padomes ietvaros šī gada septembrī šis jautājums izdiskutēts ar nozari pārstāvošām asociācijām, norādot, ka uzņēmēju pārstāvjiem jāvēršas Ekonomikas ministrijā ar lūgumu precizēt neskaidros nosacījumus.

Saskaņā ar Ministru kabineta (MK) noteikumu Nr.332 «Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu» 15.punktu degvielas tirgus uzraudzību veic VID un citas valsts institūcijas savas kompetences ietvaros. VID regulāri veic degvielas kvalitātes uzraudzību, izmantojot gan mobilās degvielas kvalitātes kontroles ekspreslaboratorijas, gan degviela tiek testēta VID muitas laboratorijā.

VID informēja, ka no 2016.gada 1.aprīļa līdz 2016.gada 31.augustam degvielas uzpildes stacijās pārbaudīti 28 dīzeļdegvielas paraugi, pārbaudēs konstatēti gadījumi, kad degvielas uzpildes stacijās tiek realizēta arktiskos un bargos ziemas apstākļos izmantojamā dīzeļdegviela (0.,1.,2.klases), kura nesatur biodīzeļdegvielas piejaukumu 4,5-5% apmērā.

Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr.332 nesatur aizliegumu vasaras laikā tirgot arktiskos un bargos ziemas apstākļos izmantojamu 0.,1.,2.,3. un 4.klases dīzeļdegvielu bez biodīzeļdegvielas piejaukuma 4,5-5% apmērā, VID vērsās ar jautājumu Ekonomikas ministrijā par rīcību šādos gadījumos.

VID ir saņemts Ekonomikas ministrijas skaidrojums, ka MK noteikumi Nr.332 attiecībā uz šo problēmjautājumu pieļauj interpretācijas iespējas un tiešā tekstā nesatur aizliegumu laika periodā no 1.aprīļa līdz 31.oktobrim tirgot arktiskos un bargos ziemas apstākļos izmantojamu dīzeļdegvielu. Ekonomikas ministrija informēja VID, ka plāno izvērtēt iespējas izstrādāt MK noteikumu Nr.332 grozījumus.

LETA jau ziņoja, ka Latvijas Biodegvielas un bioenerģijas asociācijas valdes loceklis Viktors Indrāns Saeimas komisijas sēdē klāstīja, ka patlaban Latvijā atlikuši trīs ražotāji, kas nodrošina pilnu ražošanas ciklu - no rapša sēklām iegūst biodīzeļdegvielu vai no graudiem bioetalonu. Šie uzņēmumi ir «Bio-Venta», «Latraps» un «Jaunpagasts plus».

Viņš uzsvēra, ka atbilstoši Eiropas Savienības direktīvai līdz 2020.gadam transporta sektorā 10% no patērētās enerģijas jābūt no atjaunojamajiem resursiem, taču patlaban ir nepietiekama iniciatīva no valsts puses, lai veicinātu biodegvielas patēriņu.

Indrāns klāstīja, ka patlaban spēkā ir Ministru kabineta noteikumi, kas būtībā paredz vasaras periodā tirgot degvielu ar biodegvielas piejaukumu, taču Latvijas degvielas tirgotāji šo nosacījumu apiet, šajā periodā tirgojot arktisko degvielu. Nozare vēlas, lai tiktu aizvērts attiecīgais robs Ministru kabineta noteikumos, kā arī palielināts obligātā piejaukuma apmērs.

Pēc Stirāna teiktā, ticis komunicēts ar Ekonomikas ministriju un plašākā formātā arī ar VID, izklāstot šo problēmu, taču neesot bijusi interese situāciju labot. Stirāns aģentūrai LETA pastāstīja, ka asociācijas biedri nekādus nosacījumus šādā veidā nav pārkāpuši, bet sīvas konkurences apstākļos normatīvo aktu ietvaros piedāvājuši produktu, kas ir nedaudz lētāks.

Vienlaikus viņš noraidīja bažas, ka arktiskās dīzeļdegvielas izmantošana automašīnā vasaras periodā nodarītu skādi spēkratam. Pēc viņa teiktā, ja degvielas tirgotāji būtu spiesti pārdot degvielu ar obligāto piejaukumu, tā kļūtu dārgāka, lai gan jau tagad publiskajā telpā nereti izskan pārmetumi par augsto degvielas cenu.

Savukārt Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks enerģētikas jautājumos Jānis Patmalnieks atzina, ka 2014.gadā Latvijā atjaunojamo resursu īpatsvars enerģijas patēriņā transporta sektorā bija vien 2,4%.

Viņš klāstīja, ka Ekonomikas ministrija jau gada sākumā valdībā ziņoja par iespējamajiem risinājumiem biodegvielas patēriņa veicināšanai un noteikto mērķu sasniegšanai, taču nekāds risinājums netika pieņemts, nespējot salāgot dažādas intereses. Tagad Ekonomikas ministrija gatavo jaunu ziņojumu, ko cer prezentēt decembrī vai janvāra sākumā.

Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas Vides un klimata politikas apakškomisija vienojās rosināt par šo jautājumu līdz gada beigām diskutēt Tautsaimniecības komisijā, kā arī sniegt atbalstu sarunās ar VID, lai netiktu apieti Ministru kabineta noteikumi par biodegvielas obligāto piejaukumu.



Apskati arī citus rakstus par šīm tēmām:

Seko mums Facebook lapā

Māja
Māja, Tīraine, 279000 EUR
Dzīvoklis
Dzīvoklis, Rīga, 89500 EUR
Dzīvoklis
Dzīvoklis, Rīga, 190000 EUR

Sadarbības partneri

  • Lursoft