Cenu monitorings pēc eiro ieviešanas: Pakalpojumu sniedzēji cenas apaļojuši arī uz augšu (64)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

Saistībā ar pārēju uz eiro šā gada janvāra pirmajā nedēļā cenu svārstības biežāk novērotas pakalpojumu grupā, un lielākoties tās ir skaidrojamas ar eiro cenu noapaļošanu, liecina apkopotie janvāra pirmā cenu monitoringa rezultāti.

Ķīmiskās tīrītavas pakalpojumu cena vienā gadījumā pieaugusi no 10,24 eiro uz 10,50 eiro. Arī apavu remonta pakalpojumu cena divos gadījumos pieaugusi no 4,98 eiro uz pieciem eiro un no 4,27 eiro uz pieciem eiro. Savukārt veļas mazgāšanas pakalpojuma cena vienā gadījumā samazinājusies no 0,71 eiro uz 0,7 eiro.

Autostāvvietu pakalpojumu cenas svārstījušās abos virzienos - divos gadījumos cena pieaugusi no 9,96 eiro uz desmit eiro un no 1,71 eiro uz 1,8 eiro, bet divos gadījumos samazinājusies no 12,81 eiro uz 12 eiro un no 2,13 eiro uz 1,5 eiro. Cenas abos virzienos svārstījušās arī taksometru pakalpojumiem, taču šajā grupā nav izteiktu gadījumu, kad cenu svārstības varētu būt notikušas saistībā ar eiro cenu noapaļošanu.

Cenu izmaiņas ir skārušas arī starppilsētu autobusu un vilcienu biļešu cenas - divos gadījumos cenas samazinājušās attiecīgi par vienu un diviem eiro centiem, bet vienā gadījumā cena par vienu eiro centu pieaugusi. Cenas četros gadījumos mainījušās arī sabiedriskā transporta biļetēm pilsētu sabiedriskajā transportā - Ventspilī biļešu cena pieaugusi no 0,57 eiro uz 0,6 eiro, savukārt Jelgavā, Valmierā un Rīgā biļešu cenas samazinājušās. Rīgā līdz ar pirmo janvāri biļete sabiedriskajā transportā iepriekšpārdošanā maksā 0,6 eiro iepriekšējo 0,71 eiro vietā, Jelgavā biļetes cena samazinājusies no 0,71 eiro uz 0,7 eiro, bet Valmierā biļetes cena sarukusi no 0,57 eiro uz 0,55 eiro.

Līdz ar eiro ieviešanu par vienu eiro centu divos gadījumos lētāki kļuvuši mobilo sakaru pakalpojumi.

Eiro ieviešana ir ietekmējusi arī atpūtas un kultūras iestāžu apmeklējuma biļešu cenas. Kino biļete sadārdzinājusies divos gadījumos - vienā gadījumā cena pieaugusi no 4,27 eiro uz 4,4 eiro, bet otrā gadījumā biļetes cena sadārdzinājusies no 3,98 eiro uz četriem eiro. Savukārt baseina apmeklējums trīs gadījumos kļuvis lētāks - tā cena divos gadījumos samazinājusies no 3,56 eiro uz 3,5 eiro, bet vienā gadījumā - no 4,26 eiro uz četriem eiro.

Arī autoskolu pakalpojumu cenas janvāra pirmajā nedēļā ir svārstījušās. Vienā gadījumā apmācības cena ir pieaugusi no 56,92 eiro uz 57 eiro, savukārt citā gadījumā samazinājusies no 49,8 eiro uz 45 eiro.

Cenu svārstības pēc eiro ieviešanas izplatītas ir ēdināšanas pakalpojumiem. Tā piemēram, vienā gadījumā sadārdzinājusies kafijas tase - cena pieaugusi no 1,21 eiro uz 1,4 eiro. Divos gadījumos dārgāki kļuvuši arī Cēzara salāti (cena vienā gadījumā pieaugusi no 4,13 eiro uz 4,2 eiro, bet otrā gadījumā - no 3,56 eiro uz četriem eiro). Trīs gadījumos sadārdzinājusies svaigi spiesta apelsīnu sula, bet divos gadījumos dārgāka kļuvusi zupas porcija.

Cenu izmaiņas janvāra pirmajā nedēļā konstatētas arī skaistumkopšanas pakalpojumiem. Tā, piemēram, vīriešu matu griezuma cena septiņos gadījumos pieaugusi, bet vienā gadījumā samazinājusies. Sieviešu matu griezuma cena pieaugusi četros gadījumos, taču konstatēts arī viens gadījums, kad cena samazinājusies. Savukārt klasiskā manikīra cena pieaugusi trīs gadījumos, bet samazinājusies divos gadījumos. Arī skaistumkopšanas pakalpojumu cenu svārstības lielākoties varētu būt skaidrojamas ar eiro cenu apaļošanu abos virzienos. Tā, piemēram, sieviešu matu griezuma cena vienā no gadījumiem pieaugusi no 17,07 eiro uz 17,5 eiro, savukārt citā gadījumā manikīra cena samazinājusies no 7,11 eiro uz septiņiem eiro.

Tāpat cenas svārstījušās autoremonta pakalpojumiem - divos gadījumos cenas pieaugušas, bet divos samazinājušās.

Ievērojami lētāki kļuvuši atsevišķi finanšu pakalpojumi - piemēram, 100 eiro pārskaitījums internetbankā uz citu banku ārpus Latvijas kļuvis lētāks pat par vairāk nekā 90%.

Jau ziņots, ka, salīdzinot 2013.gada decembra ceturtā monitoringa datus ar šā gada janvāra sākuma datiem, vairākumam - 91,2% gadījumu preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas, cenu pieaugums ir novērojams 3,8% gadījumu, savukārt 5% gadījumu cena ir samazinājusies, liecina apkopotie janvāra pirmā cenu monitoringa rezultāti.

No 2013.gada janvāra līdz septembrim cenu monitorings tika veikts reizi mēnesī, bet no 2013.gada 1.oktobra līdz 31.decembrim cenas tika novērotas četras reizes mēnesī. Cenu monitoringu plānots veikt arī 2014.gadā.

Cenu monitoringa laikā tiek novērotas cenas maizes un labības izstrādājumiem, gaļai, zivīm un to izstrādājumiem, augļiem, dārzeņiem, tējai, kafijai, atspirdzinošajiem un alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, mājokļa komunālajiem pakalpojumiem un remontam, medicīniskajiem produktiem, transporta pakalpojumiem, sakariem, presei, atsevišķiem izklaides pasākumu izdevumiem, kā arī ēdināšanas, finanšu, tūrisma, personīgās aprūpes un citiem pakalpojumiem.

Komentāri (64)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu